ANNONS

Marknadsplats-VD:n talar ut: Här är strategin för Sverige

Begagnatmarknaden väntas öka med 1,5 miljarder om året – bara i Sverige.

ANNONS

Vinted är Litauens första enhörning, alltså en miljard-startup. Och som Ehandel rapporterade igår tisdag, så kliver nu bolaget även in på den svenska marknaden.

I dagsläget har företaget totalt 75 miljoner registrerade medlemmar på 17 marknader i Europa och i Nordamerika. Vad är då Vinted? Jo, en marknadsplats för second hand-plagg, där privatpersoner kan köpa och sälja begagnade kläder.

LÄS ÄVEN: Globala jätten intar Sverige: ”Spännande milstolpe”

Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om plattformen och kontaktade bolaget. De skickade då fram vd:n Adam Jay.

"Ge sina kläder ett andra liv"

Han berättar att Sverige-lanseringen är en del av bolagets expansion i Europa. Och målet är som alltid att göra second hand till konsumenternas förstahandsval, när de gör sina klädinköp.

Vi ser att marknaden potentiellt kommer att växa mycket. Omsättningen på den svenska second hand-marknaden väntas exempelvis öka med minst 1,5 miljarder kronor per år de kommande åren, enligt rapporten Läget i handeln från Svensk Handel, säger Adam Jay till Ehandel.

Han tillägger att Vinted vill uppmuntra människor att rensa sina garderober.

De kan ge sina använda kläder ett andra liv, tjäna lite pengar, hitta unika saker och fynda second hand, konstaterar han.

Stort hållbarhetsintresse

På frågan om vad som kännetecknar den svenska marknaden säger han att svenskarna överlag är mer intresserade av hållbarhet, jämfört med den genomsnittliga konsumenten på hela EU-marknaden.

Enligt vår egen marknadsundersökning väljer 46 procent av den svenska målgruppen second hand för att de gillar att handla hållbart, jämfört med 30 procent i genomsnitt för våra kärnmarknader i EU, säger Adam Jay.

Svenskarna prioriterar samtidigt – i likhet med andra européer – användarvänlighet, säkerhet och bekvämlighet, när de shoppar via en C2C-marknadsplats, för begagnatvaror.

Hur fort vill ni växa i Sverige?

Jag tänker inte göra några förutsägelser och det är förstås för tidigt att säga något om, men vi är övertygade om att vårt erbjudande kommer att passa marknaden och att vi kommer att möta en ökande efterfrågan.

Han säger vidare att second hand-trenden är mer eller mindre global i dag. Det är ingen nischtrend.

Vi är optimistiska om att en förändring i samhället kommer att leda till mer ansvarsfulla konsumtionsvanor och vi är övertygade om att vi kommer att bidra till detta.

Vill ni expandera till resten av Norden?

Vi fokuserar för närvarande på att skapa ytterligare värde genom vår produkt där vi redan finns – och att expandera på nya marknader. Vi kommer att fortsätta arbeta i den riktningen men det är för tidigt att kommentera vad som kommer härnäst.

Hur stor blir omsättningen i år tror ni?

Vi kommenterar inte förväntade mål eller resultat. Men vi vill ge människor möjlighet att på ett enkelt sätt sälja sina begagnade kläder, utan avgifter. De ska också kunna blir en del av den cirkulära ekonomin och samtidigt spara eller tjäna pengar.

David Gustavsson
david@ehandel.se