ANNONS

TikTok vill utmana Amazon – gör storsatsning på e-handel

TikTok vill ge Amazon en e-handelsmatch
Pressbilder/Istock

Fokus på snabba leveranser och troligen även fria returer.

ANNONS

Sociala mediet TikTok – som ägs av kinesiska Bytedance – har inte tagit någon större plats på e-handelsarenan hittills. Men nu ska det bli ändring på det. TikTok vill, av allt att döma, utmana Amazon – och gör en storsatsning på e-handel.

Enligt den amerikanska sajten Axios ska just e-handeln utgöra nästa stora intäktsström, efter en explosiv tillväxt i annonsverksamheten.

"Tillfredställande shoppingupplevelse"

Axios pekar på jobbannonser på Linkedin där TikTok skriver att de ska låta bygga egna logistik- och distributionscenter för e-handel i USA. Målet är dock att skapa ett internationellt system för online-shopping. Det finns också indikationer om att TikTok vill utveckla ett program för fria returer.

Genom att tillhandahålla lager-, leverans- och kundreturtjänster är vårt uppdrag att hjälpa säljarna att förbättra sin operativa förmåga och effektivitet, ge köparna en tillfredsställande shoppingupplevelse och säkerställa snabb och hållbar tillväxt för Tiktok Shop, framgår det av en Linkedin-annons.

E-handelssatsningen, som tar sitt avstamp i USA, ska ha sin bas i Seattle, framgår det också.

David Gustavsson
david@ehandel.se