Sponsrat Innehåll

Nycklarna till framgång enligt detaljhandeln och deras kunder

Digitalisering har blivit ett buzzword med lika många betydelser som förespråkare. Adyen har, med hjälp av 10 000 handlare och 40 000 konsumenter, undersökt vad digitalisering faktiskt gör för skillnad i detaljhandeln och hur handlarna kan öka både omsättning och kundlojalitet.

I en tid där konsumenter, produkter och tjänster flyttar online i allt högre takt måste detaljhandeln hålla jämna steg med den digitala utvecklingen. Men vad innebär digitalisering i Norden idag, när över nio av tio konsumenter tillgång till internet och e-handeln är större än någonsin? Vad ska man investera i för att digitaliseringen ska bli en framgång istället för ett farthinder? Adyen har sökt svaren hos 10 000 handlare och 40 000 konsumenter och kan nu berätta om några av de viktigaste aspekterna att investera i.

Nyfiken på de fem viktigaste formerna av digitalisering inom handeln? Adyen har sammanställt svaren här

Sömlösa kundresor är viktigare än någonsin

Gränserna mellan fysisk butik och e-handel suddas successivt ut. Fördelarna med att kunna erbjuda en sömlös upplevelse mellan sina olika kanaler - fysisk butik, app, e-handel - är många. Det råder en stark efterfrågan hos konsumenter vad gäller tjänster där man exempelvis kan beställa varan online och testa samt hämta varan i butik. Detsamma gäller det omvända konceptet - att testa en skjorta i butik för att sedan beställa hem den i rätt storlek eller färg.

Under pandemin ökade utbudet av dessa tjänster och Adyens data visar att 61 procent av kunder vill att handlare fortsätter erbjuda samma flexibilitet över säljkanalerna även efter pandemin. Om handlare inte tillgodoser den ökade efterfrågan som uppstått löper man risken att förlora kunderna som vant sig vid nästa generations handel.

Vill du ta del av hela listan med handlarnas och konsumenternas lärdomar? Läs guiden här

Betaldata driver affärsutveckling

Varje gång en betalning genomförs på en plattform skapas betaldata i något IT-system. Med hjälp av just betaldata kan e-handlare identifiera och adressera trender och förändringar så fort de sker. Kundpreferenser, köptrender, rusningstider, genomsnittligt transaktionsvärde för olika kundsegment - där finns en uppsjö av insikter som väntar på att förädlas till affärsnytta. Betaldatan kan exempelvis vägleda verksamheten vad gäller marknadsföring, lagerstatus eller helt enkelt justering av bemanning för att göra det mesta av nyfunna möjligheter.

Adyen är den finansiella teknologiska plattformen som används av många av världens ledande företag. Genom att erbjuda end-to-end-betalningar, datadrivna insikter och finansiella produkter i en och samma, globalt fungerande lösning, hjälper Adyen företag att nå sina mål snabbare.