Amazon har under en längre tid ryktats vara på väg in på den svenska marknaden. På senare tid har det dock mest snackats om att e-handelsjätten vill ta en del av den svenska bokmarknaden. Något som skulle kunna förändra hur den svenska bokbranschen ser ut idag.
Många e-handlare ser nog gärna att Amazon håller sig borta från Sverige. Men inte Cdon:s vd, Paul Fischbein. Han ser Amazon som ytterligare en konkurrent, men påpekar samtidigt att marknadspenetrationen för e-handel i Sverige är mellan 5-6 procent, att jämföra med 12-13 procent i USA och Storbritannien.
– Någonstans kanske skälet till att man ligger långt före i dessa länder är att man har haft bolag som Amazon som har drivit förändringen av konsumentbeteendet i att köpa mer på nätet. Att ett bolag som Amazon kommer till Sverige behöver därför inte vara helt av ondo, säger Fischbein, i en intervju med SIX News.
Inga planer på avyttring
Amazons inträde behöver alltså inte nödvändigtvis endast vara av ondo för Cdon. E-handelspenetrationen är som Fischbein påpekar fortfarande låg i Sverige, och om Amazon kan bidra till en ökad e-handel, är det förmodligen bra för Cdon Group.
– Säg att 94 procent av försäljningen i detaljhandeln fortfarande sker i fysiska butiker så finns det fortfarande en enorm marknad att försöka kämpa om och vi känner inte alls att e-handelstillväxten avtar, tvärtom, säger Paul Fischbein.
Det har också spekulerats i att Amazon skulle kunna köpa upp Cdon.com vid ett eventuellt inträde i Sverige.
– Vi har inga planer alls på någon avyttring så det är en väldigt hypotetisk fråga, säger Paul Fischbein.
Källa: Analysguiden