ANNONS

De skulle erövra Sverige - så gick det sen: "Jättekraftig tillväxt"

Johan Gustafsson, Stenbolagets grundare och vd

Stenhårda satsningen överträffade alla förväntningar.

ANNONS

För ganska exakt ett år sedan skrev vi om Stenbolaget, som då hade ambitiösa planer på att erövra hela Sverige. Men hur har det egentligen gått sedan dess? Riktigt, riktigt bra visar det sig. Bolaget har med råge överträffat sina förväntningar och målet på att omsätta 350 miljoner 2024 har flugit all världens väg.

Men mer om det senare. Först får Johan Gustafsson, Stenbolagets grundare och vd, berätta om vad som hänt sedan vi pratade senast.

Nu är året inte riktigt klart än, men vi hade satt ganska aggressiva mål för 2022. Vi siktade på att vara 30 procent upp. Men vi fick rejält genomslag på det stora grundjobbet som vi gjort, med att bland annat centralisera inköp, bygga upp logistikcenter runtom i landet och en stärkt digital närvaro. Så omsättningen ser ut att landa på över 230 miljoner, alltså cirka 40 procent upp, säger han till Ehandel.

Det är alltså inte alla aktörer som har det kämpigt just nu. För Stenbolaget ser det nämligen ytterst ljust ut. Även på sista raden.

Vi har kunnat dra nytta av hela integrationen vertikalt. Eftersom vi inte har några mellanhänder på drygt 70 procent av produkterna, som vi producerar eller brandar själva, så kan vi ha en helt annan prissättning. Så EBITDA-marginalen ligger på runt 15 procent, vilket är grymt roligt när man har den här tillväxten, säger Johan Gustafsson.

Med sina tunga, svårfraktade produkter har man satsat stenhårt på att bygga ut sitt logistiknät - och det har givit resultat.

Vi har verkligen fått ihop det med logistikcentralerna vi har nu och levererar över hela landet. Och just eftersom större delen av vårt sortiment är egentillverkade produkter eller private label, så har vi helt andra marginaler där.

Är det e-handeln som gjort att ni vuxit så mycket i år?

Det är nog att alla bitar har hängt ihop. Vi har omnikanalstänket och jobbar aktivt med e-handeln, där vi har 1,6 miljoner besökare på våra två sajter. Så där har vi en jättekraftig tillväxt. Men våra lokala enheter ökar också. Det är på småköpen som vi ser ett litet tapp på konsumentsidan, men det har vi hämtat hem med råge på andra bitar. Vår B2B-del är nu större än B2C-delen, och har verkligen kunnat dra nytta av vår nya proffssajt som vi lanserade i början av året.

Hur har ni kunnat göra så bra ifrån er under ett minst sagt tufft år?

Vi har tagit mycket marknadsandelar och gör fortfarande. Vi har vuxit över åren och tagit ytterligare steg med det egna sortimenten, så vi påverkas inte på samma sätt av konjunkturen. Sen finns det även en viss tröghet i det vi håller på med. Vi säljer en hel del kopplat till nybyggnationer av hus där vi ser en rekordbyggnation just nu. Där levererar vi våra produkter traditionellt mellan 24 till 36 månader efter byggstart, vilket jämnar ut konjunktursvängningarna.

Hur har ni gjort för att nå ut på bästa sätt till kunderna både i B2B- och B2C-ledet?

En stor del i att vi har lyckats är att vi nått en brytpunkt, där vi jobbar över hela landet. Och vi jobbar mot små konkurrenter lokalt, som inte har samma muskler att visa sig. Vi kan lägga ut brett, skapa content och göra guider, som vi sen marknadsför via Googles olika kanaler, Facebook och Instagram. Vi har en bra infrastruktur som vi får bra betalt på, när vi inte har några konkurrenter som är rikstäckande.

"Siktar väsentligt högre"

Så var det ju det här med de höga målsättningarna. Målet om att omsätta 350 miljoner till 2024 har reviderats rejält. Men till vad, vill inte Johan Gustafsson avslöja. Däremot berättar han att man räknar med en kraftig organisk tillväxt under 2023 och ytterligare stärkta marginaler.

Jag vill inte säga några exakta siffror, men vi siktar väsentligt högre. Vi ser stora möjligheter med den infrastrukturen vi har. Vi öppnar även ett nytt logistik- och proffscenter i Malmö i januari för att ta södra Sverige ytterligare. Sen har vi några andra idéer, som jag inte kan släppa ännu. Men det jag kan säga är att vi har skruvat upp våra mål.

Vad väntar närmast för Stenbolaget?

Vi fortsätter att jobba på vårt sortiment, vår digitala närvaro och vår marknadsföring. Vi ska fortsätta att expandera ut över landet och vi får väldigt mycket betalt för den expansionen, säger Johan Gustafsson.

LÄS ÄVEN: E-handlaren rullar ut jättesatsning – ska ta över hela Sverige

Nils Lund
nils@ehandel.se