Då var det dags igen för ännu en försäljningsrapport från Clas Ohlson.
I september ökade försäljningen med 8 procent till 721 miljoner kronor, jämfört med 667 miljoner i september i fjol. Online klättrade omsättningen med hela 25 procent till 85 miljoner (68).
Samtidigt blev de fysiska butikerna allt färre, närmare bestämt fyra färre – och just nu har kedjan 224 butiker. Den totala försäljningen mellan den längre mätperioden maj till och med september ökade samtidigt med 3 procent till 3,52 miljarder kronor (3,43).
Jag ser försäljningsutvecklingen i september som ett kvitto på att vårt sortiment, med ett stort urval av produkter som hjälper kunderna att spara el och pengar, har uppfattats som prisvärt och relevant, säger vd: Kristofer Tonström.
Tuffa tider
Men han betonar samtidigt att det är tuffa tider nu. Den skenande inflationen medför att kunderna håller hårdare i sina plånböcker, samtidigt som kedjans kostnader ökar, med en negativ valutaeffekt i släptåg.
Detta innebär att arbetet med vår tillväxtplan och åtgärder för att parera för ökade kostnader blir ännu viktigare framöver, avslutar vd:n.