Vi har tidigare berättat om hur e-handeln i Afrika kan stå inför ett rejält uppsving, något som kan ge kontinentens ekonomi ett stort lyft. E-handeln i Afrika har ökat dramatiskt under de senaste åren. Särskilt i Sydafrika men det finns fler länder på den afrikanska kontinenten som nu kan ta del av näthandeln tack vare de tekniska framstegen.
Ett av länderna är Nigeria där e-handelssajten Jumia, med svenska Kinnevik som indirekta ägare genom sfärbolaget Millicom och dess samägda bolag Africa Internet Holdings, är en av de större aktörerna. Men det finns ytterligare en stor e-handlare i landet.
Den nigerianska e-handelssajten Konga har växt från sju till 400 anställda på två år. Även här finns Kinnevik med på ett hörn och investmentbolaget har totalt investerat 140 miljoner kronor i bolaget, och äger 46 procent av aktierna.
– De satsar på att antingen vi eller Jumia ska vinna kampen, skämtar Kunle Oguneye, produktchef på Konga, men tillägger. Helt ärligt tror jag att det finns rum för båda Konga och Jumia att växa i Nigeria. Trots den snabba tillväxten för e-handel i regionen handlar fortfarande bara en eller ett par procent av Nigerias befolkning på nätet.
Infrastruktur, på nätet och på land
Men trots att e-handelsmarknaden växer snabbt i regionen söder om Sahara, Jumia och Konga ska ha flera kompetenta konkurrenter, finns det fortfarande många knutar som måste lösas upp. Ett stort problem är bristen på Internetinfrastruktur, med dyr datatrafik och dålig Internettäckning.
– En generell utbyggnad av Internetinfrastruktren håller på just nu, så det är ett problem som jag tror vi kommer att ha kommit tillrätta med inom bara ett par år, säger Kunle Oguneye i en intervju med SvD.
Ett annat problem är logistik och leveranser, något som krävt lite annorlunda lösningar. Bland annat har man använt sig av taxichaufförer som leverantörer, men även av privatpersoner och så kallade crowdsourcade leveranser.
– Det är svårt att applicera en västerländsk modell direkt på de afrikanska marknaderna. Att använda traditionella leverantörer som UPS eller Fedex för leverans till kunderna kan vara svårt eftersom infrastrukturen ser annorlunda ut och vägarna är sämre. Då måste man tänka om, säger Kunle Oguneye.
Källa: SvD