ANNONS

Googles sökguru kör felkod 404 på utgångna produkter

Googles sökguru kör felkod 404 på utgångna produkter

Vad ska man göra med utgångna produkter? Denna fråga ställdes häromdagen till Googles sökguru Matt Cutts. Hans svar är förmodligen inte helt självklart för alla e-handlare. För en normal e-handel rekommenderas nämligen en 404-sida.

ANNONS

I en instruktionsvideo för webbadministratörer berättar Matt Cutts vad han rekommenderar att man skall göra med utgångna produkter, som inte kommer tillbaka igen.

Matt Cutts svar varierar beroende på form av e-handel. Han tar upp två exempel på klassiska e-handelsbutiker.

Det första är en liten nischad butik som kanske även tillverkar sina egna produkter. Driver man en sådan butik rekommenderas man att, när en produkt utgår ur sortimentet, låta sidan finnas kvar. Men samtidigt visa andra relaterade produkter på den sidan.

Är du en större e-handlare med hundratals eller tusentals produkter, rekommenderas du istället att använda en 404-sida. Detta är en felkod i webbprogrammering som används när sidor inte längre finns eller inte kan hittas.

Döda produkter irriterar kunder

Matt Cutts säger att du inte vill bli känd som nätbutiken som inte har produkterna till försäljning. Därför ska det vara bättre att tydligt markera att produkten inte längre finns. Detta gäller förstås inte om produkten bara är temporärt slut, men är produkten utgången rekommenderas alltså en 404-sida.

Cutts förtydligar att grundtanken är att om det lagts ner mycket tid och kärlek i produktsidan så kan man behålla den, men om du har en massa produktsidor utan speciellt mycket kärlek så kan en 404-sida vara bäst.

Vi gissar, hoppas, att Matt Cutts inte ser en klassisk 404-sida framför sig utan en specialanpassad variant som kanske även den visar relaterade produkter eller någon form av användbar information för besökaren. En annan metod för att hantera utgångna produkter, som vi skrivit om tidigare, är att skapa en produktkyrkogård.

I nedanstående video kan ni följa Matt Cutts resonemang, där han även behandlar mycket stora sidor som till exempel Blocket.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap