ANNONS

KO stämmer Ellos efter kassastrid: "Finns ekonomiska motiv"

Konsumentverket och Ellos har svingat vilt mot varandra

Det fick myndigheten att se rött.

ANNONS

Kampen mellan Konsumentverket och Ellos rullar vidare. Konsumentombudsmannen har nu nämligen stämt e-handelsjätten, efter att de använt sig av kredit som första betalalternativ i checkouten.

Efter att ha svingat fram och tillbaka, så valde till slut Ellos att ta korrigera sin kassa och gå Konsumentverket till mötes.

Vår utgångspunkt är alltid att värna om våra kunder och agera enligt tillämpliga lagar och regler. Presentationen av betalningsalternativ kommer att ändras på våra webbplatser då det är viktigt för oss som bolag att bidra till ansvarsfull marknadsföring, sa Johan Stigson, CFO på Ellos Group, tidigare i år till Ehandel.

Men KO är inte nöjda så. De tar saken hela vägen till Patent- och marknadsdomstolen.

Eftersom konsumenter vid e-handel oftast väljer det betalningsalternativ som presenteras först, eller är förvalt, finns det ekonomiska motiv till att bolag väljer att visa kreditalternativet före andra alternativ för betalning, skriver de och fortsätter:

KO anser att Ellos, som svarar för den faktiska marknadsföringen av betalningssätten, ska ta ansvar för hur det ser ut när konsumenterna kommer till kassan på nätet.

De noterar också att Ellos har ändrat sin marknadsföring, men säger att man ändå vill pröva saken i domstol för att få klarhet i hur lagen ska tillämpas i en förhoppning om tydliga riktlinjer för branschen.

För Ellos själva kom KO:s besked som en överraskning.

För Ellos var denna fråga utagerad då vi, precis som KO skriver, redan har ändrat vår kassa, svarar Johan Stigson Ehandel via mail.

LÄS ÄVEN: Ellos ger upp - flyttar om i kassan: "Påbörjar arbetet omedelbart"

Nils Lund
nils@ehandel.se