En ny undersökning har korat IKEA till bäst i Sverige inom detaljhandeln. Kikar vi lite närmare så är det fokus på hur bra man är på omnihandel. IKEA har nämligen tagit förstaplatsen i årets Omnichannel Index som tas fram av konsultbolaget IMPACT.
277 nordiska företag utvärderades gällande 65 olika parametrar. Samtliga företag har besökts av mystery shoppers och 95 stycken av företagen var svenska.
Vi är glada över att ta emot utmärkelsen som bästa omnichannel-handlare i Sverige på våra IKEA-kollegors och kunders vägnar. Det betyder mycket för oss att våra kunder tycker om vår verksamhet. Utmärkelsen visar att vi är på rätt väg, och vi kommer fortsätta lyssna på våra kunder varje dag, säger Elefteria Cromlidou, Country Commercial Manager på IKEA i Sverige, i ett uttalande.
Efter IKEA på prispallen kom H&M och Kjell & Company. IKEA ska också vara bäst på lojalitetsprogram, enligt undersökningen.
Med totalt 90 poäng av 100 är IKEA också bäst i Sverige när lojalitetsprogrammen rankats, tätt följda av H&M och Hunkemöller. Det framgår tydligt att lojalitetsprogram har en framträdande roll hos svenska detaljhandlare. När vi tittar på de fem högst rankade i Norden inom området är fyra av fem återförsäljare från Sverige, säger Per-Mattias Nordkvist, vd på IMPACT.