Hållbarhet är på allas läppar. Och handlarna slåss om att vara bästa i klassen på området. Nu visar en ny rapport från det globala konsultbolaget Descartes att hållbara leveranser utgör en direkt konkurrensfördel för handlare.
Men många kunder är ändå missnöjda med leveranserna. Bara 38 procent av de totalt 8 013 tillfrågade konsumenterna i undersökningen tycker att handeln lever upp till förväntningarna, när det kommer till hållbara leveransalternativ.
Konsumenterna som deltagit i studien återfinns i nio europeiska länder, inklusive Sverige. De återfinns också i USA och Kanada.
Misstaget som många inom handeln gör är att se på hållbara hemleveranser som ännu en utmaning från konsumenterna, i stället för att se det som en möjlighet att ta viktiga marknadsandelar, minska leveranskostnader och miljöpåverkan, säger Chris Jones i en kommentar till rapporten och som har titeln EVP, Industrys & Services på Descartes och tillägger:
Många konsumenter föredrar leverantörer som erbjuder miljövänliga leveransalternativ för att minska miljöpåverkan och samtidigt minska leveranskostnaderna.
43 procent av svenskarna
Undersökningen visar också att majoriteten av konsumenterna kommer att handla mer online i framtiden. Det finns också ett stort intresse för miljövänliga alternativ.
Av de svenska konsumenterna anser 43 procent att det är ganska viktigt eller väldigt viktigt att handla klimatsmart. Och i framtiden beräknas andelen svenska konsumenter som handlar online att öka med mellan 42 till 48 procent.
Den nordiska marknaden fortfarande under en mognadsfas när det kommer till hemleveranser, vilket innebär att det kan vara en extra stor framgångsfaktor för nordiska återförsäljare att satsa på miljövänliga leveranser, framgår det av rapporten.