ANNONS

Därför investerar de tungt i second hand: "Vi får snabbt heavy users"

Niklas Hydén, vd på Dooris

Speditörerna tar position på andrahandsmarknaden.

ANNONS

Allt fler speditörer investerar i satsningar på second hand-handeln. En av dessa är fraktuppstickaren och Early Bird-utmanaren Dooris, som tidigare i år införde en dörr-till-dörr-tjänst för svenska second hand-plattformar som Plick och Campusbokhandeln.

Det innebär att säljaren kan lämna paketet utanför sin dörr, helt etikettlöst men med en kod som tas emot via sms eller en app, och sedan körs det raka vägen hem till köparen.

Vi var tidigt ute med det här och får väldigt bra respons, säger Niklas Hydén, vd på Dooris, till Ehandel och fortsätter:

Det vi gör är att vi knyter upp en fin kundresa via vårt bokningsgränssnitt, eller marknadsplatsen. Säljaren kan lämna paketet helt etikettlöst utanför sin dörr och får sedan bra spårning hela vägen, där vi kommunicerar med både köpare och säljare.

Så vad är det som gör att last mile-bolagen nu investerar så aktivt i second hand som affärsben? Särskilt i tjänster som ännu är långt ifrån etablerade i köpbeteendet.

Det är ett beteende som man behöver upptäcka. Det finns mycket kvar att göra. Men det vi ser hos flera kunder är att vi snabbt får vad man kallar för "heavy users". Alltså de som säljer kopiösa mängder, till exempel böcker, och driver ordentlig volym. Problemet har tidigare varit att marknadsplatser inte haft ett smidigt leveranserbjudande. Vår idé är att göra returflödet och dörr-till-dörr-flödet precis lika enkelt som att klicka hem en ny vara på nätet.

Ställer det inte till det när ni ska optimera fyllnadsgraden, om ni behöver åka och hämta den här typen av returer och leveranser direkt från konsument?

Det fina med det här är att vi bara nyttjar befintlig infrastruktur. Alltså där tidningsbuden åker ut och lämnar tidningar längs bestämda, optimerade rutter. Vi lägger bara till ett moment, där vi också hämtar upp paket på samma rutt. Eftersom det görs i exakt samma flöde, så blir det precis lika hållbart som själva utleveransen. Försändelsen går därefter raka vägen till vår terminal. Sedan "ruttar" vi ut det på samma sätt, vilket gör det både kostnadseffektivt och mer hållbart, säger Niklas Hydén.

"Får inte bli för dyr"

Att lansera den här typen av e-handelstjänst i dagens läge är dock något av en utmaning. Särskilt om man vill locka de redan många gånger priskänsliga second hand-kunderna. I dagens omvärld riskerar nämligen fraktpriserna att drivas upp, men Dooris försöker att hålla kostnaderna nere.

Tjänsten får förstås inte bli för dyr, men alla kommer att träffas på samma sätt av ökande drivmedelspriser. Tjänsten kommer att bli dyrare om det håller i sig, men det vi ser nu är att man är beredd att betala för frakt och bekvämligheten. Vi försöker erbjuda den smidigaste leveransupplevelsen, där vi nyttjar hela vår infrastruktur på ett kostnadseffektivt sätt på våra befintliga rutter, så för oss är det väldigt lite komplexitet i det.

Exakt hur fort tjänsten kommer att skalas upp är i dagsläget inte klart, men idén är att den ska fungera över hela landet. Och fler kunder än Plick, Bookis och Campusbokandeln ska vara på ingång.

I dag täcker vi över 60 procent av befolkningen, man kan till exempel skicka från Stockholm till Malmö, men tanken är att det ska bli helt nationellt, säger Niklas Hydén.

LÄS ÄVEN: Instabox öppnar skåpen för privatpersoner: "Stor potential"

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap