ANNONS

Fortsatt deppiga vindar i e-handeln: "Bromsar ytterligare"

E-handeln fortsätter att deppa
Svensk Handel/Pressbild

"Ett slopat amorteringskrav är nödvändigt".

ANNONS

Nu är den här igen. Svensk Handels Handelsbarometer. Den här gången är det september som skärskådas. Och det är fortsatt pessimistiska vindar som blåser i sektorn, till följd av förstås hög inflation och stigande räntor.

E-handelns framtidstro har exempelvis fallit med 1,9 enheter och landar på ett indikatorvärde på 86,5 i indexet. Under pandemiåren 2020 och 2021 var e-handelsbranschen, som jämförelse, rekordoptimistisk.

Konsumenterna prioriterar hårdare och samtidigt handlar fler än tidigare i fysiska butiker. Det innebär en extra utmaning för e-handeln. Vi ser att hushållens totala konsumtion nu kommer att bromsa in ytterligare, vilket i sin tur får negativa konsekvenser när det gäller möjligheten för handeln att anställa och i förlängningen till att jobb går förlorade, kommenterar Svensk Handels vd Sofia Larsen och tillägger:

Därför tror vi att bland annat ett tillfälligt slopat amorteringskrav är nödvändigt för att konsumtionsutrymmet inte ska sjunka till botten.

Sjätte deppiga månaden i rad

För sjätte månaden i rad har framtidsindikatorerna inom hela handeln legat under 100 i indexet. Detta visar att handeln deppar på bred front just nu.

Partihandeln är ned med hela 7,9 enheter – och indikatorvärdet landar denna månad därmed på 79,4. I september i fjol låg motsvarande indikatorvärde på 109,6. Det rör sig alltså om en minskning med drygt 30 enheter på ett år, enligt ett pressutskick.

Partihandeln ser pessimistiskt på branschens försäljning, möjligheterna att anställa samt lönsamheten. Ökade import-, frakt-, produktions- och energipriser i kombination med en vikande efterfrågan skapar stora problem för partihandeln, kommenterar Sofia Larsen.

Räntebeskedet försvagar ytterligare

I butikshandeln rör det sig om en nedgång på 5,7 enheter till ett indikatorvärde på 80. För första gången är värdet i det här fallet lägre, än under motsvarande månad under pandemiåret 2020.

Nu ser vi på allvar att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Handlarna är pessimistiska när det gäller butikshandeln i stort, men också när det gäller sina egna butiker. Dessutom kommer gårdagens räntebesked från Riksbanken ytterligare att försvaga konsumenternas köpkraft, säger Sofia Larsen.

David Gustavsson
david@ehandel.se