Shopify har sammanställt lite statistik för att se hur pass mycket av trafiken från sociala nätverk som faktiskt leder till köp. Totalt har Shopify analyserat 37 miljoner ”sociala besök” till sina kunders nätbutiker, av dessa ledde 529 000 till avslut.
Med tanke på att undersökningen omfattar cirka 90 000 nätbutiker, och att det såldes för mer än 1,7 miljarder dollar via Shopify 2013, ska det dock inte vara en stor summa som kommer via sociala medier. Men man konstaterar att det finns vissa saker att ta i beaktande.
Först och främst är det få som investerar vare sig pengar eller tid i sociala medier, och många använder det inte som en försäljningskanal överhuvudtaget.
Dominerar flest kategorier
Man kom också fram till att det fortfarande är Facebook som är kung på tronen, både när det gäller besök och köp. Facebook stod för 63 procent av alla besök från sociala medier, och 85 procent av alla beställningar, till ett sammanlagt värde av 23,3 miljoner dollar under 2013.
Den största genomsnittliga ordern kommer däremot via Polyvore, ett socialt shoppingnätverk liknande Pinterest. Här kommer Facebook först på fjärde plats efter både Instagram och Pinterest. Facebook har dock den högsta konverteringen med 1,85 procent.
Facebook dominerar alltså fortfarande i de flesta kategorierna. Något som mycket väl kan ha att göra med att deras verktyg är mer utvecklade och mognare för e-handel än många av konkurrenternas.
Källa: Press, TechCrunch