Under måndagsförmiddagen slog den ned som en liten bomb, nyheten att last mile-konkurrenterna Budbee och Instabox har för avsikt att gå samman och bilda koncernen Instabee. Något som nog fick en och annan att kolla en extra gång för att försäkra sig om att det här verkligen stämmer. Men ja, det gör det.
Hade vi varit i rätt säsong hade jag velat vänta till 1 april, det hade varit lite kul, skrattar Alexis Priftis, grundare och vd på Instabox.
Om allt går som det ska och Konkurrensverket godkänner samgåendet kommer han själv att bli arbetande ordförande i Instabee. Han berättar också att även om beskedet att bolagen gör gemensam sak var överraskande utifrån, så var det inget nytt för varken Budbee eller Instabox.
Vi och våra gröna vänner grundades ju ungefär samtidigt och har jobbat nära varandra, båda med kontor på Gärdet i Stockholm. Vi kände till varandra redan innan någon av oss hade någon e-handelsfrakttjänst. Vi har också haft gemensamma investerare, så grundtanken har funnits i allas medvetande ganska länge, säger Alexis Priftis till Ehandel och fortsätter:
Det är två framgångsrika start-ups, med två olika typer av tjänster som kompletterar varandra. Så att kunna kombinera det, den tanken har funnits i många år. Just i den här omgången har samtalen pågått ett par månader. Men vi har historiskt pratat om det ett par gånger innan, utan att det till slut blivit något.
Hur mycket är det här beslutet påverkat av omvärldsläget?
I grund och botten handlar det om att det finns en stark industriell logik här. Båda bolagen har nyligen tagit in pengar och är välfinansierade. Det finns inga direkta samband med omvärldsläget. Men beroende på hur kapitalmarknaden fungerar, där man blir belönad att bygga bolag på ett eller annat sätt, så har vi sett ett skifte det senaste halvåret. Det fungerar inte längre att växa snabbt på bekostnad av stora förluster. Man behöver en balans och helst vara lönsam. Det skiftet gör en sån här affär ännu mer attraktiv.
Att stjärnorna står i linje just den här gången och att man till slut enats om ett samgående, hänger till stor del på grundarna själva, avslöjar han.
Det handlar dels om att en stor mängd personer ska tycka att det är övervägande positivt. Men en stor del i det är att jag och Fredrik Hamilton (grundare och vd på Budbee) funnit varandra lite grann. Vi har haft en bra dialog och känner att det är roligare att ta nästa steg tillsammans, än att sitta ensam på sin tron och göra det separat. Vi har sett värdet tidigare också, men haft lite betänkligheter kring att släppa in någon annan att peta i olika saker.
Det händer med varumärkena
Exakt vad det här samgåendet kommer att innebära för bolagens befintliga kunder, alltså e-handlarna, går det inte att säga i dag. Anledningen är att affären först ska granskas av Konkurrensverket och innan det är klart är de strategiska möjligheterna begränsade.
Vi är förbjudna att dela känslig information under den här processen, så det är svårt att göra konkreta planer eller ha en djupare strategisk kommunikation. Så när det gäller detaljer vet vi inte i dagsläget exakt hur det kommer att se ut. Men vi kommer att sträva efter att göra det enklare att använda båda tjänsterna. Har man den ena, ska det vara enkelt och attraktivt att ha den andra också.
Inte heller är det ristat i sten vad som händer med respektive varumärke. Men planerna verkar i alla fall vara att bolaget bedrivs som en enhetlig koncern, medan namnen Instabox och Budbee fortsätter att existera som i dag för tydlighetens skull.
Vi vet att båda tjänsterna är uppskattade av handlare och konsumenter och man ska inte förvänta sig några stora förändringar på den svenska marknaden. Men kanske på marknader där vi inte är så väletablerade, att vi lanserar som ett gemensamt varumärke. I Sverige är dock det mest troliga att det fortsatt kommer att fungera som i dag.
Båda bolagen är rätt hårt "brandade", så det blir inte nya namn på exempelvis paketskåpen?
Det råder som sagt en viss osäkerhet. Men koncernen kommer att heta Instabee, vilket är en viktig reflektion av att vi krokar arm som jämbördiga parter. Ingen köper den andra, det är en viktig symbolik i det namnet. Sen kommer troligtvis tjänsterna att fortsätta att drivas som de gör i dag.
Kan hamna på börsen
En av de frågor som kommer i kölvattnet av dagens besked är naturligtvis ägandeskapet. Bolagen har starka, namnkunniga investerare redan i dag. Men en väg framåt skulle naturligtvis vara en börsnotering. Något som är fullt möjligt, bekräftar Alexis. Men det är inget man jobbar mot för stunden.
Både jag och Fredrik har väldigt långsiktiga engagemang och ingen brådska att sälja våra innehav. Nu ska jag inte tala för honom, men vi kanske inte någonsin säljer innehavet. Då är väl börsen en naturlig plats att hamna på, det är relativt realistiskt. Jag skulle tro att vi betecknar det som en grundplan, men det är en personlig reflektion. Det skulle kunna ske när marknaden är gynnsam. Men det är inget vi omedelbart mål vi jobbar mot. Först måste vi bli lönsamma.
Ni har båda vuxit snabbt och det har kostat på, hur förändrar den här sammanslagningen era möjligheter att bli lönsamma?
Vi får mycket bättre förutsättningar att bli lönsamma. Men det handlar främst om hur aggressiva vi väljer att vara i våra expansionsplaner. Vi har en hög prioritering på att nå ett positivt kassaflöde så fort vi kan. Inom ett till två år kommer vi att kunna nå det. Om ett år, på månadsbasis, om allt går bra. Går det lite långsammare, så kan det ta två år. Men det kan också hända att vi byter strategi och blir sugna på att lansera i ett annat land. Men just nu är vi dedikerade att jobba mot att bli ett lönsamt bolag.
Det här samgåendet gör er till en betydligt större kraft, finns det några planer på att i det bredda tjänsterna med till exempel ombud?
Så långsiktiga planer har vi inte i dagsläget. Sen har de säkert en färdplan, som vi får titta på senare, och vi har vår. Men jag är övertygad om att det först och främst finns mycket kvar att göra med våra grundtjänster. Men om våra kunder och konsumenter vill ha det, så får vi titta på det då. Vi följer förstås det som marknaden efterfrågar. Men först ska vi fortsätta att utveckla och förbättra våra befintliga tjänster, avslutar Alexis Priftis.
LÄS ÄVEN: Budbee och Instabox slås ihop - bildar ny koncern värd 18 miljarder