Nu ska Instabox paketskåp kunna användas även i second hand-handeln. I veckan lanserar last mile-speditören en tjänst, där privatpersoner kan skicka varor till varandra via utvalda marknadsplatser.
Totalt ska två av tre konsumenter köpt minst en begagnad vara under det senaste året och kategorierna möbler, hemelektronik och kläder sticker ut som särskilt populära. De ska omsätta tre miljarder kronor vardera.
Vi ser en stor potential i second hand-handeln och ser också många fördelar i att gynna dess tillväxt. Framför allt går det hand i hand med vårt arbete inom hållbarhet. Vi har arbetat hårt med att utveckla en konsumentvänlig och smidig C2C-tjänst och ser fram emot att nu göra den tillgänglig för svenska konsumenter, säger David Lundqvist, Chief Commercial Officer på Instabox, i ett uttalande.
Premiären sker på marknadsplatsen Plick, via vilken det årligen skickas över två miljoner paket. När köparen väljer Instabox som fraktalternativ kan säljaren hitta sitt närmsta Instabox-skåp, och öppna det med en kod som kommer via sms.
Därefter är det bara att packa in varan och märka paketet med en fyrsiffrig kod med en vanlig penna, så inga streckkoder behöver skannas. Och sedan körs paketet till köparens närmsta skåp.
Att vara den första marknadsplatsen att erbjuda Instabox nya tjänst för frakt mellan privatpersoner känns både ärofyllt och spännande. Deras nya, smidiga, innovativa och okomplicerade C2C-tjänst går hand i hand med vår plattform och något vi vågar oss tro veta att våra användare kommer uppskatta, säger Robert Jurewicz, Chief Marketing Officer på Plick.
Tjänsten kommer att finnas tillgänglig på fler marknadsplatser framgent, men exakt vilka det blir går man inte ut med ännu.