Igår stod det klart att Lyko köper in sig i Eyracure. Bolaget säljer hårvårdsprodukter som uppges bidra till reparera skadat hår.
Men Lyko förvärvar inte mer än 10 procent. Lykos grundare och vd Rickard Lyko beskriver produkten som "en unik svensk innovation inom en väldigt attraktiv produktkategori".
Vi på Ehandel blev nyfikna på att man köper en andel på bara 10 procent. Är det här en del av en uttalad förvärvsstrategi eller är det mer ett undantag?
Rickard Lyko vill gärna reda ut detta – och förklarar att det är andra parametrar som avgör en investering.
Vi kan äga en liten del, alternativt större del eller köpa hela varumärken. Men att förvärva bolag sänker vår risk och gör oss med snabbfotade, då det tar tid att utveckla bra produkter och varumärken, säger Rickard Lyko till Ehandel.
Ska tillföra något
Det man främst tittar på är om produkterna är kommersiellt gångbara och huruvida de matchar Lykos portfölj, som kontinuerligt fylls på med nya varumärken.
Självklart är det avgörande att de har en rimlig värdering och att vi ser att vi kan tillföra något till bolagen, tillägger han.
Men dyker det upp en bra förvärvsmöjlighet så vill Lyko gärna göra en affär.
Vi försöker ta alla möjligheter som ges, vi vara ännu tydligare med att vi gärna tittar på olika case. I takt med att vår varumärkeskännedom ökar – och efter våra tidigare förvärv har vi fått många förslag, konstaterar han.
Är det nåt särskilt segment ni tittar på just nu och framåt?
Nej, vi tittar på allt inom skönhetssegmentet och kategorier som angränsar till det.
LÄS ÄVEN: Lyko köper in sig i hårvårdsmärke: “En dröminvesterare”