Under 2012 e-handlades det för 75,9 miljarder euro i Centraleuropa. En siffra som väntas stiga till 93,3 miljarder euro 2013, en ökning med 23 procent. Det visar en undersökning gjord av Ecommerce Europe som är en europeisk paraplyorganisation för e-handlare.
Rapporten, som berör länderna Österrike, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Polen, Slovakien, Slovenien och Schweiz, konstaterar också att regionen stod för 24,4 procent (311,5 miljarder euro) av Europas totala e-handelsomsättning 2012. Hur stor andelen väntas bli 2013 verkar man inte riktigt säkra på ännu.
Tyskland är e-handelsjätten
Polen sägs vara den snabbast växande marknaden, med en tillväxt på 24 procent, men Tyskland är den klart största e-handelsmarknaden i regionen. Med hjälp av inhemska jättar som Otto och Zalando ska Tysklands omsättning landat på 50 miljarder euro 2012 och det sägs vara 65,7 procent av regionens totala e-handelsomsättning samma år.
Men det är kanske inte så konstigt med tanke på att landet har klart flest uppkopplade invånare, 69,6 miljoner. Österrike och Schweiz leder dock ligan när det gäller genomsnittlig summa som spenderats på nätet under 2012.
Den genomsnittlige konsumenten i Österrike spenderade 2 085 euro på nätet 2012 och för Schweiz var den summan 1 750 euro. Klart högre än den genomsnittliga summan för hela Europa, 1 402 euro.
Källa: Press