Med högre matpriser letar fler efter riktiga klipp. Vi har bland annat skrivit om hur Matsmart fått ett rejält uppsving i år. En annan aktör som kan kapitalisera på tuffare tider är Too Good To Go, maträddarappen via vilka restauranger, kaféer och butiker kan sälja den mat och dryck som annars riskerar att slängas.
Nu har man fått en ny storkund på kroken, nämligen kafékedjan Espresso House. De kommer att från och med i dag sälja den mat som annars hade slängts, till en tredjedel av priset.
Vi är glada över samarbetet med Too Good To Go som blir ytterligare ett steg mot målet att ingen mat ska gå till spillo. Att vara en ansvarsfull aktör inom hållbarhet är en självklarhet för oss och vi förbättrar ständigt vår verksamhet i syfte att säkerställa att vi bidrar till en miljövänlig morgondag, säger Stina Möller, landschef Espresso House Sverige, i ett pressmeddelande.
Samtliga Espresso House 258 kaféer i Sverige kommer att vara anslutna. Och kunderna kommer att kunna handla allt från mackor och sallader till bakverk och smoothies. Målet är att 60 000 måltider ska räddas innan årsskiftet.
Tillsammans med Espresso House får vi möjligheten att nå kunder över hela landet och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Espresso House som inspirerar med sitt hållbarhetsarbete, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.