Näthandeln i Ryssland ökade med 26 procent under förra året och omsatte cirka 14 miljarder dollar. En siffra som väntas bli dubbelt så hög 2015. Det är alltså inte så konstigt att många utländska e-handlare sneglar mot det stora landet i öst när det är dags att expandera.
Något som även Amazon gjort på senare tid, men e-handelsjätten och deras modell dissas rejält av nätbutiken och multikanalhandlaren, Ulmart. Under 2013 omsatte den ryska nätbutiken 1,2 miljarder dollar, och i ett land där logistiken är ett stort problem, har man valt en annorlunda modell än Amazon.
Istället för att satsa på stora distributionscentraler och billiga hemleveranser, uppmuntrar Ulmart sina kunder att hämta ut sina beställningar på något av företagets 30 utlämningsställen som även fungerar som mindre varuhus.
Cash is king
Men Ryssland är ett stort land så man har även 250 mindre fysiska utlämningsställen runt om i landet. Vill kunden få det hemkört är det också möjligt att betala en extra slant för att få det hem till dörren inom ett par dagar.
Och med tanke på den undermåliga logistiken i landet använder man sig av en egen flotta med 190 lastbilar för att få ut varor och beställningar.
Men det är inte bara logistiken som kan ställa till det för Amazon och andra e-handlare enligt Ulmarts styrelseordförande och storägare, Dmitry Kostygin. Det finns många hinder och betalningar är ett av dem. Men tack vare att Ulmart använder sig av fysiska utlämningsställen kan man enkelt ta betalt med kontanter.
Och i ett land där många är tveksamma till att använda kredit eller betalkort är det ett måste för att lyckas stort. Amazon har på senare tid börjat leverera till Ryssland och sägs vara sugna på att testa sina vingar på allvar. Men det verkar han inte ge mycket för.
– Jag är inte orolig. På den här marknaden har Amazon inte en chans, säger Kostygin.
Samtidigt som Ulmart sägs leda online så ska Ozon.ru vara den största renodlade e-handlaren. I alla fall den som mest liknar Amazon i utbud och affärsmodell. Men även Ozon ska ha ett stort nätverk av upphämtningsställen, flera tusen, för att kunna snabba på logistiken i landet.
Källa: Businessweek