Tobe Outerwear meddelar att man fått ett rejält uppsving efter pandemin. Det är förstås välkänt att många vände sig utomhus under pandemin och hittade ett intresse för olika outdoor-aktiviteter.
Nu siktar Tobe på att omsätta över 100 miljoner kronor innan året är slut. Detta skulle då vara en dubbling mot året innan. För att nå sitt mål har man tagit fram en helt ny global e-handel.
För att stötta en rejäl tillväxtplan i Nordamerika och på fokusmarknader i Europa har man därför lanserat en ny och uppgraderad e-handelsupplevelse som ska bidra till att stärka TOBE:s position utanför Norden, meddelar företaget i ett pressutskick.
Varumärket, som satsar på skoterkläder och tillbehör, startades för 20 år sedan och sålde då främst via återförsäljare. Detta har dock ändrats, i och med e-handeln, och av de planerade 100 miljonerna så ska minst 40 procent gå via den egna e-handeln.
Vi har lagt mycket fokus på att lyfta livsstilsaspekten kopplat till skoter- och vintersport, snarare än att fokusera på den tekniskt detaljerade fordonsbiten som många andra skotervarumärken. Så när vi först skapade en hemsida för att porträttera detta, blev det ett naturligt steg att även börja använda denna i försäljningssyfte. Sedan dess har vår e-handel stått för cirka 20 till 25 procent av den totala försäljningen, säger bolagets grundare Tomas Berntsson.
Den nya e-handeln ska alltså vara globalt anpassad och förhoppningen är förstås att ytterligare öka försäljningen utanför Sveriges gränser.
Under kommande år planerar vi att skapa ännu större kännedom på marknader utanför Norden, och växa rejält i framför allt Nordamerika. Med hjälp av vår uppgraderade e-handel ska vi passera 100 miljoner i omsättning i år, och planen är att nå 250 miljoner kronor inom 3 till 5 år, säger Tomas Berntsson.
Plattformsbytet innebar att man lämnade Shopify till förmån för e-handelsplattformen Centra.