Amazon är en ledare inom global e-handel och leder ambitiösa säljare till framgångsrik försäljning på sina handelsplattformar. I Europa är de verksamma på åtta stora marknader, inklusive Tyskland, Storbritannien, men även Polen.
Amazons marknadsplatser är så klart inte längre någon obruten mark som väntar på att mutas in av onlineförsäljare. Det är ett slagfält utan vila där de tävlande slåss om herraväldets segerkrans (och kunder), samtidigt som de strävar efter varje försäljares högsta önskan – köprutan.
Är du också nyfiken på att sälja på Amazon, men är kanske rädd för att avkastningen kommer vara för låg? Inga problem. Det polska företaget Nethansa erbjuder teknologiska lösningar och garanterar (som en del av avtalet!) mätbara försäljningsresultat – försäljning på 100 000 € eller 50 % tillväxt.
Köparna finns på Amazon.
Västeuropeiska kunddata är tydliga – Amazon är den första platsen (enligt 67 % av svaranden) där de startar sina produktsökningar. De väljer denna plattform före webbläsare (20 %), varumärkens webbplatser (4 %) och butikswebbplatser (4 %), eller sociala medier (1 %).
Men Amazon är inte bara en plats där man kan köpa varor. Det är också ett kraftfullt opinionsbildande verktyg, tack vare dess omfattande betygs- och kommentarssystem. Stjärnorna (helst fem) i en produktrecension på plattformen är extremt värdefulla – hur värdefulla? Amazon dominerar (enligt 79 % av svaranden) över andra metoder: webbläsare (32 %), försäljares (25 %) och varumärkens webbplatser (20 %), eller sociala medier (7 %). Detta är inte särskilt konstigt med tanke på att recensionerna på plattformens sidor kan vara väldigt utförliga. Ett exempel är en text (eller snarare en essä) av Olivier Loo om det tyska språkets komplexitet i förhållande till den nya översättningen och engelska utgåvan av Bröderna Grimms sagor.
Det finns bara en slutsats för säljare: Om folk betalar för att handla där, så är det värt att sälja där.
Framsidan (produktsidan) är nyckeln
Enligt Statista kan ingen tävla med Amazon när det kommer till att vara en omtyckt, betrodd och nyskapande plattform. De är helt överlägsna eBay, Mediamarkt och IKEA-butikerna. Konsumenter som handlar på Amazons plattform känner sig säkra. Dessutom uppskattar de produktsidorna som visas där. Varje sida har en informationsdel med en beskrivning och ett foto av artikeln som säljs, recensioner och åsikter, samt rekommendationer för artiklar som liknar den som visas.
Rekommendationerna kommer från avancerade algoritmer som kan analysera enorma mängder data. Dessa data används sedan av Amazons specialister för att fånga läsaren och bygga hens lojalitet till butiken och märket ("Amazon vet vad jag gillar och hjälper mig hitta andra intressanta saker – jag stannar kvar här!"). En viktig del av plattformen är den så kallade köprutan. Detta är ett erbjudande som algoritmen har valt ut att stå ut från mängden.
Men det är inte bara själva Amazon som kan tjäna på de teknologiska framstegen – om du vill kan även du (som säljare, återförsäljare eller detaljhandlare) få ett oerhört stöd för att uppnå framgång.
Nethansa-plattformen – expertis och teknologisk support
Nethansa är det första polska företaget som har skapat ett skräddarsytt verktyg (en egen plattform) för att hantera försäljning på Amazon (och ibland även på Kaufland.de). Plattformen erbjuder avancerade lösningar för att automatisera försäljningsprocesser. Den underlättar försäljningen för säljaren och hjälper till att garantera att säljaren förblir konkurrenskraftig.
En av de viktigaste delarna när du säljer något på Amazon är priset. Nethansa-plattformen övervakar ständigt konkurrenternas priser och beräknar efter dessa data ut ett förslag på det bästa priset för dina produkter (prissättningsfunktion). Den räknar även in de delar som är nödvändiga för att erhålla en köpruta.
Dessutom får du ytterligare information om vilka produkter som har högst efterfrågan just nu. På så vis får du effektiv vägledning till att utöka det egna utbudet. Självfallet är det du som i slutändan bestämmer, och med Nethansas verktyg kan du skapa exakt de priser du vill ha baserat på bland annat din önskade vinstmarginal.
Med möjlighet till prognoser om omsättning och vinster (upp till 30 dagar) blir framtiden mindre osäker. Ett smidigt gränssnitt gör det mycket lättare att hantera upp till tusentals produkter.
Men Nethansa-plattformen är mycket mer än bara teknologi – den stöder även erfarna proffs som kan e-handel utan och innan. De har förutsättningar att hjälpa dig och ditt företag att uppnå bättre resultat, på samma sätt som de redan har hjälpt andra. Fler än 150 kunder har redan använt deras tjänster och, tack vare plattformen, har de tillsammans tjänat in mer än 20 miljoner PLN i ytterligare vinst.
Men Nethansa har bestämt sig för att inte bara leva upp till dina förväntningar om försäljning, utan också skingra dina tvivel. Framgång är inte längre bara möjligt – det är garanterat.
Framgången är inom räckhåll – garanterat
Nethansa har ett specialerbjudande till dig. Du har chansen att uppnå försäljningsresultat på minst 100 000 EUR i omsättning, eller en försäljningsökning på 50 % inom 12 månader från den första transaktionen på Amazon som genomförs via vårt samarbete. Så länge ditt företag uppfyller våra krav ger vi en formell garanti i avtalet. Erbjudandet gäller till 30 september 2022.
Om målet att expandera till de internationella marknaderna verkade lockande förut, men förde med sig vissa tvivel, så har de just skingrats. Fler kunder, fler möjligheter och, som grädde på moset, en garanti om mätbara resultat. Nethansa-plattformen väntar på dig, och med den internationella marknader som ger chans till fantastiska resultat. Det är upp till dig.