ANNONS

Experternas dom: Många tror för mycket på influencers

Josefine Abrahamsson, Hubso Group
Björn Påhlman Spenger och Josefine Abrahamsson

Det ska man göra för ett framgångsrikt samarbete.

ANNONS

Finns det en övertro på influencerns kraft? Ja, säger Björn Påhlman Spenger, entreprenör och programledare för podcasten Framtidens e-handel. Det rapporterar Breakit. Han har själv startat fyra influencer-varumärken, varav endast ett blev lyckosamt.

Tre av dem gick kasst av helt olika anledningar. Produkten passade inte marknaden. Vi fick massa trafik, men det konverterade inte till kunder. I ett annat fall gick det inte att jobba med influencern, och i det tredje hade profilen dåliga engagemangssiffror. Caia hade turen att träffa rätt med sitt första case, men sanningen är att det finns många exempel på case som inte har lyckats, säger han till sajten.

Han menar att om för mycket fokus läggs på influencern snarare än produkten och varumärket, så är man illa ute. De som lagt tonvikt vid det senare kan nå stora framgångar.

Maya Delorez, Djerf Avenue och Caia är exempel på detta. Bra pris, mycket värde. Har du bra produkter får du tillräcklig legitimitet på marknaden, säger han.

"Måste vara autentiskt"

En annan fallgrop vid samarbeten med influencers är att stirra sig blind på följarantal. Enligt Josefine Abrahamsson, grundare av influencerinkubatorn Hubso, är det andra värden man bör titta på när man gör samarbeten.

Det absolut viktigaste för att ett influencer brand ska lyckas är ett högt engagemang från kreatören själv. Det räcker inte att ha många följare, det måste vara autentiskt. Det går att få exponentiell skjuts likväl trovärdighet på ett sätt som ett kommersiellt varumärke inte kan, men det är självklart många fler parametrar som måste fungera. Men man får ju inte heller växa på bekostnad av sina egna kanaler, säger hon till Breakit.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap