Postnord har inte haft det lätt i sommar, vilket lett till långa väntetider för flera e-handelskunder. En av e-handelskonsumenterna som hört av sig till oss berättar att han fortfarande väntar på sin beställning, som lades i Julas webbutik den 14 augusti.
Det trots att varorna fanns på lager och att kundtjänst bekräftat detta. Men paketet har inte kunnat packas eller skickas.
Det stämmer att vi just nu har lite längre leveranstider än vad vi vill ha. Anledningen till detta är att vi under sommaren träffat rätt i våra erbjudanden. Vi har helt enkelt haft bra e-handelserbjudanden på produkter som våra kunder efterfrågat som fläktar, AC, SUP:ar, grillar, cyklar, studsmattor, etc. Samtidigt har vi nu en mycket stark rea, säger Magnus Ljung, kommunikationschef på Jula, till Ehandel.
Sammantaget innebär det att vi under sommaren ökat vår e-handelsförsäljning med 70 procent mot föregående år, vilket givetvis är mycket glädjande. Samtidigt påverkar det våra leveranser, vilket vi givetvis beklagar och jobbar hårt för att komma till rätta med, fortsätter han.
"Ovanligt många sjuka"
Men när paketen väl hanterats av e-handlarna har det på sina håll också tagit längre tid än vanligt för dem att nå slutkunden, då Postnord slitit ont.
Det stämmer att vi under sommaren haft lokala utmaningar i delar av verksamheten, bekräftar Irena Busic, presschef på Postnord för Ehandel.
En av anledningarna har varit svettig underbemanning och att speditören haft svårt att täcka upp för ytterligare frånvaro. Det är nämligen oerhört svårt att rekrytera den personal som krävs för stunden.
Det har varit ovanligt många sjuka under sommaren. Här har vi inte lyckats hitta tillräckligt med vikarier för att täcka upp. I många fall, har de vikarier som vanligtvis kan hoppa in med kort varsel, redan varit i tjänst hos oss. Vi har dessutom svårt att rekrytera chaufförer, en utmaning som inte bara vi har, säger Irena Busic.