Reklam kan vara ett bra sätt att synas, men det kan också vara väldigt dyrt. Därför passade DHL på att anlita konkurrenter som UPS och TNT att göra det åt dem, och det kostade inte mycket mer än att skicka ett paket.
Paketen som rivalerna hämtade upp var till en början helt svarta, men det skulle snart låta ändra på sig. Lådorna var nämligen av temperaturkänslig art, och efter att de hämtats upp stående i ett kylrum, skiftade de färg.
Trojanska paket
När de stora och otympliga paketen sedan lastades ut ur bilen för att levereras till centralt belägna adresser kunde förbipasserande se en stor röd text, DHL is faster, på de nu gula lådorna.
Rivalerna kunde inte göra mycket annat än att leverera de trojanska paketen, och det med viss möda. Men de fick trots allt betalt för att göra det.
Källa: Gizmodo
Uppdatering 2014-02-24:
DHL förnekar inblandning i den video som spridits som en löpeld och som nyheten ovan är baserad på. DHL säger att de var medvetna om videon men att det var en intern tävling hos en reklambyrå. Tanken skall inte ha varit att sprida den externt. Att DHL själva inte är de som lagt ut videon på YouTube talar förstås för detta. Samtidigt skulle det inte vara första gången ett företag tagit andra vägar ut för att nå virala framgångar.