E-handeln Jordklok.se startades 2007 med målet att erbjuda grönare alternativ inom bland annat kroppsvård. I dag omsätter e-handeln, med fokus på hållbarhet, nära 70 miljoner kronor och har bland annat blivit utsedd till Årets butik inom skönhet (2020).
Från 2019 till 2020 så växte e-handelns omsättning med 18 miljoner kronor, och slutade på lite över 60 miljoner. När vi kikar på bokslutet för 2021 så är tillväxten inte lika stark men det mesta fortsätter att peka uppåt för den gröna e-handeln.
Omsättningen i fjol steg nämligen till över 67 miljoner kronor.
Vi påverkades positivt av restriktionerna likt många andra e-handlare under första halvåret, med en mer begränsad tillväxt under andra halvan, kommenterar Jordkloks vd Lars Baric, siffrorna.
Hur mycket av omsättningen är från den egna e-handeln?
Vi säljer i princip uteslutande till slutkund via hemsidan.
Trots en mer begränsad tillväxt så gick rörelseresultatet från 1,6 till 1,8 miljoner kronor.
När vi först vände oss till Jordklok för att få veta mer om bakgrunden till den starka tillväxten och framgångarna så svarade deras operativa chef, Alexandra Rylander, något skämtsamt:
Vi avslöjar aldrig våra hemligheter!
Företagets vd Lars Baric berättar dock lite mer om varför det går så bra för företaget.
Några av våra starkaste sidor är att ständigt förnya oss och ligga i framkant med sortimentet inom naturligt, ekologiskt och hållbart. Vi har även ett stor fokus på kundnöjdhet i alla led samt att vi under åren byggt upp ett stort förtroende hos våra återkommande kunder, säger Lars Baric.
Vad är era planer framöver?
Vi har nyligen flyttat till nybyggda lokaler i Albyberg söder om Stockholm där vi nu har en automationslösning på plats vilket i kombination med nytt WMS- samt inköpssystem kommer att göra oss betydligt mer effektiva. Framöver kommer fokus ligga på att ta fram egna varumärken, bredda sortimentet samt att börja utforska expansion till nya marknader.