E-handlaren Chiquelle tittar allt mer utanför onlinevärldens gränser. I oktober öppnar de nämligen sin andra butik i Stockholm. Den här gången i Täby.
Enligt vd:n Pouya Boland har man fastnat för "Phygital", ett koncept där man överbryggar den digitala världen med den fysiska världen för att skapa unika, interaktiva upplevelser för användaren.
Vi gillar att vara nära våra kunder. Våra kunder har bara sett Chiquelle online och efterfrågan på fler varumärken på den fysiska marknaden i branschen är hög. Det finns inte många modevarumärken i de skandinaviska länderna, särskilt inte så innovativa och efterfrågade märken som Chiquelle. Om vi tittar på modelandskapet under de senaste 10 till 15 åren, så ser vi att ingen ny modespelare har givit sig in på marknaden, säger han till Ehandel.
Den första butiken öppnade Chiquelle i Westfield Mall of Scandinavia. Även den andra hamnar i en galleria.
Vi fick en väldigt bra möjlighet i huvudområdet i Westfield Täby. Butiken kommer att ligga bredvid H&M och mitt emot Apples butik. Vi vill stärka Chiquelles fysiska närvaro i Stockholm först, innan vi expanderar till andra städer.
Han tror även att Chiquelle kommer att fylla ett behov som i dag saknas på platsen.
Utöver H&M och några andra traditionella återförsäljare så finns det inga modevarumärken med egna butiker i Westfield Täby. Vi fyller en lucka med vårt varumärke och våra produkter. Vi har även vårt huvudkontor i Stockholm City, vilket gör det lättare att driva och etablera butiker där just nu.
Har butiken i Mall of Scandinavia varit lönsam för er?
Absolut. Vi är lönsamma och butiken likaså. Vi har en stark meritlista när det gäller att öppna pop-up-butiker runt om i landet. Varje gång har över 500 kunder köat i timmar för att komma in. Det gav oss jättebra insikter, data och erfarenhet av att öppna butiker på lägen vi tror på. Vi öppnar bara butiker i lägen vi vet kommer bli lönsamma, efter att ha övervägt alla aspekter.
Han hintade om det redan tidigare i artikeln, men Chiquelle är nu alltså i full färd med att även bli en fysisk modekedja. Och Stockholm är bara början. Planen är att rulla ut i flera städer.
Ja, absolut. Inte bara i svenska städer, utan även i andra länder, avslutar Pouya Boland.
LÄS ÄVEN: 100-tals i kö vid Chiquelles premiär: ”Överträffade alla förväntningar"