ANNONS

De gör e-handeln anonym - backas av musikstjärnan: "Lyckades lura mig"

Johan Malmberg (t.v), Ivan Boberg Jovanovic och Peter Persson, grundare av Carswipe

Trion vill revolutionera begagnathandeln för bilar med sin plattform.

ANNONS

Efter att ha jobbat som säljare i bilbranschen, hos två av landets största bilhandlare, fick Ivan Boberg Jovanovic en idé. En idé som föddes av bemötandet från flera kunder i samband med deras bilinköp.

Det är en väldigt konservativ bransch, som inte varit villig att förändras. Det ville jag ändra på. Samtidigt märkte jag att privatpersoner upplevde bilaffären som dålig innan de ens genomfört den. De upplevde den som otrygg och obekväm och begränsad. Det vanligaste jag fick höra efter att jag sålt en bil var: "Nu lyckades du lura mig", berättar Ivan, vd på Carswipe, för Ehandel och fortsätter:

Det tyckte jag var tråkigt, så ska man inte känna när man gör sin kanske näst största investering. Men jag tog med mig den känslan och funderade på hur jag kunde göra kundresan bättre genom en mer jämställd, transparent tjänst för bilhandel. Där startade det som blev grunden till Carswipe.

Men han kunde inte göra det själv. Medan han var väl insatt i bilbranschen och försäljningsbiten, så var allt runtomkring allt annat än hans hemmaplan. Via bekanta kom han i kontakt med Peter Persson, med lång rutin från e-handel, och Johan Malmberg och tillsammans startade de Carswipe under 2018.

Lanseringen dröjde dock hela vägen till juni i år. Kort sammanfattat är Carswipe en köp- och säljplattform som tar bort flera steg i den traditionella begagnathandeln med bilar. Köparna och säljarna behöver aldrig träffas. Tjänsten är helt digital, betalning sker med hjälp av BankID och leveransen står Carswipe för. På så sätt vill man utmana vad som är en väldigt traditionell bransch.

Vi har plockat bort det obekväma mötet, förhandlingen och skambuden. Vi har gjort det möjligt genom att göra det helt digitalt. Eftersom vi använder BankID har vi skapat ett flöde där privatpersoner kan köpa och sälja och följa allt på plattformen. Vi samarbetar dessutom med flera stora aktörer som Trygg Hansa, som erbjuder sina tjänster på vår handelsplattform.

Köpare och säljare får tillgång till testade bilar, finansiering, garanti, hemleverans, biltvätt, ägarbyte och lösning av kredit. Allt sker från ax till limpa hos oss. Man kan göra det direkt i telefonen och behöver aldrig träffa eller ha kontakt med den du gör affären med.

Enligt grundarna ska Carswipes metod också göra bilaffären säkrare. Ingen kan stjäla den vid provkörning, det går inte att stoppa banköverföringar och ingen kan sälja en bil de inte äger, säger de. Alla bilar kontrolleras.

Det kommer hem en leveransperson från Säkra Leveranser, som ägs av Riddermark Bil - Sveriges största begagnathandlare för bilar. Därifrån körs den direkt till köparen, som får gå igenom den med leveranspersonen som är kvar under hela leveransen och kan hjälpa till med frågor. Sedan använder man BankID för att flytta pengarna, kredit löses och man får 6 månaders garanti.

"Osvenskt att träffa någon"

Tanken är att Carswipes metod också ska göra begagnathandeln mer lik den digitala nybilshandel som nu sakta men säkert breder ut sig i branschen, via exempelvis Tesla.

Men i grund och botten grundar anonymiteten sig på att när vi kollat statistiskt hur många bilar som säljs, och vad som ska krävas för att man ska känna sig trygg, så är det en punkt som kommit upp som många upplever som jobbig: Att ta och ha kontakt. Det är därför vi vill ha anonymiteten. Man kan inte ringa varandra och hamna i en potentiellt obekväm situation, säger Ivan Boberg Jovanovic och fortsätter:

Ska man hårdra det så är det ju rätt osvenskt att träffa någon på en garageuppfart för att göra en överföring på 300 000 kronor. Så det grundar sig i att användaren vill ha det. Men vi tror också att det bidrar till att det blir mer som många nybilsköp i dag.

Men så till den oundvikliga frågan. Hur ska trion egentligen tjäna pengar på det här? En inte helt lätt ekvation, men det handlar om betydligt mer än bilaffärer.

Vi går aldrig emellan och äger bilarna. Så vi sätter inte omsättningsmål på det sättet. Vi är ett techbolag och bygger en plattform för att trygga handel mellan köpare och säljare. Det vi vill göra är 1 500 bilaffärer under första året. Sedan sakta, men säkert, plocka marknadsandelar. Vi går inte ut hårt och säger att vi ska konkurrera ut Blocket. Det kommer alltid att finnas de som inte gillar vårt sätt, utan föredrar det traditionella. Vi ser oss som ett komplement till det.

Det är alltså själva plattformen, och tekniken bakom den, som är kärnaffären. Den går även att applicera på andra branscher. Och man berättar att plattformen i sig skulle kunna användas av företag, som vill skapa en trygg handel användare emellan. Även för andra marknadsplatser, som nämnda Blocket.

Som ett techbolag som bygger en handelsplattform tittar vi även på skalbarheten mot andra kapitalstarka marknader, som behöver en trygghet. Vi har tittat på båtar, klockor, konst, vin - exklusiva produkter med mer pengar i omlopp, där det behövs en verifiering. Vi kan med enkelhet flytta vår vertikal till dessa marknader, säger Peter Persson, CMO på Carswipe.

Hur kommer ni att dra in pengar på Carswipe?

Vi tar en väldigt liten andel av själva kostnaden. Vårt största paket, där alla tjänster som hemleverans, garanti och försäkring ingår, kostar 6 495 kronor. Det kostar ingenting att annonsera och ingenting om du inte får bilen såld. Men blir den det delas totalkostnaden mellan köpare och säljare. Där får vi ungefär 195 kronor över som vår förtjänst. Men sedan får vi kickback från partners, som erbjuder sina tjänster. Så i framtiden är tanken att vi driver så mycket trafik att vi också blir en annonsplats, där partners känner att de kan plocka pengar på att synas hos oss, säger Ivan Boberg Jovanovic.

Prismodellen är också helt öppen. Om man tittar på marknadsplatsen och vår hemsida, så kan man se exakt hur de ser ut och fungerar. Vi vill vara helt transparenta i det här, säger Peter Persson.

Det låter som en dyr affär initialt, hur har ni finansierat det här?

Vi har genomfört två tidigare kapitalrundor. Vi håller också på att stänga en ny runda. Men vi är absolut inte där än att vi så mycket pengar att det bara är att köra. Samtidigt känner vi att om vi inte startar någonstans så kommer vi inte att komma någonvart. Men vi är kraftigt underfinansierade och måste leverera resultat för att locka investerare, säger Ivan Boberg Jovanovic.

Jag, Peter och Johan har gjort det här från början och satsat våra egna medel och vår tid och kommit ganska långt. Men det är inga svarta siffror det rör sig om inledningsvis. Om allt löper på enligt plan räknar vi med att vara lönsamma om fem år.

"Motvind hela tiden"

Det får nog sägas är en ganska modig målsättning. Särskilt i ett landskap där många techbolag, som blöder pengar, fått strama åt rejält med tuffa sparpaket. Att lova lönsamhet i framtiden blir allt svårare att sälja in hos investerarna. Men det stoppar inte Carswipe.

Ska vi vara helt ärliga har vi jobbat i motvind hela tiden. Det har varit pandemi, inflation och krig. Vi vet inget annat nästan. Så det är inget vi tänker på. Jag som person är kanske lite naiv och förstår inte varför vi inte skulle lyckas. Men det behövs nog en del naivitet för att lyckas med något sådant här. Vi känner också att det hade varit jobbigare om vi inte hade testat. Jobbigare än att misslyckas. Vi har också jäkligt kul, utmanar en konservativ bransch och lär oss saker varje dag. Även om det såklart inte är den bästa tiden, men vi tror på det här.

Och trion har, enligt egen utsago, fått en bra start med Carswipe. Man har redan hittat kunder och ser god aktivitet på marknadsplatsen. Dessutom är det inte vilka investerare som helst, som åker med på resan. En minst sagt välkänd svensk DJ är ett av namnen som ska hjälpa Carswipe att trycka plattan i mattan.

Trots förutsättningarna vi haft, med små medel, så måste vi slå oss lite för bröstet. Vi har gjort det bra. Vi gör lite affärer och hade 25 000 unika besökare på vår hemsida i juli. Och då lanserade vi i juni. vi har jobbat bra organiskt och fått med oss bra investerare, som Steve Angello från Swedish House Mafia - det trots att vi ännu inte är några, så att säga, säger Peter Persson.

Plus att vi är sjukt agila som techbolag och utveckling kräver inte ett halvårs sprint. Vi kan lösa det mesta på en eftermiddag. Vi är på tårna och hungriga hela tiden. Det har varit många motgångar, men vi vill bara fortsätta gasa. Det är vår inställning. Vi är nog alla lite naiva, men man måste våga för att komma dit vi vill.

De återkommer dock till att det naturligtvis inte finns några garantier. Så naiva är de inte. Även om de tror stenhårt på sin produkt och får bra feedback från användare, så vet man aldrig hur konsumenterna och branschen reagerar på långt sikt på en ny tjänst.

När vi lanserade hade vi ändå jobbat i fyra år med det och visste hur allt fungerade utan och innan. Men sen märkte vi att när vi släppte på folk, så var det inte så lättnavigerat som vi trodde. Det var flera grejer som vi ändrade och det tog bara någon vecka. Hela inloggningen var en av grejerna vi gjorde om. Vi har verkligen varit på tårna och varit väldigt flexibla. Nu får vi varje dag kommentarer från folk som säger att de tycker att detta är framtiden för bilhandeln. Och varför har det inte alltid fungerat så här? Så nu handlar det om att få folk att hitta till oss och att våga testa, avslutar Peter Persson.

Nils Lund
nils@ehandel.se