ANNONS

TikToks e-handel går som tåget - 10 miljarder första halvåret

TikTok:s varuvärde för e-handel är redan uppe på 10 miljoner kronor, lika mycket som hela förra årets varuvärde.

Expansionen i Sydostasien är förklaringen.

ANNONS

TikToks bruttovaruvärde för e-handel (GMV) nådde 1 miljard dollar, cirka 10 miljarder svenska kronor, under första halvåret 2022, nästan lika med hela fjolårets totala värde.

TikToks månatliga genomsnittliga GMV för e-handel i Indonesien och Storbritannien översteg 200 miljoner dollar respektive 24 miljoner dollar under första halvåret. Förklaringarna till varuvärdet efter första halvåret förklaras av en snabb tillväxt och ett lägre basbelopp samt företagets expansion i Sydostasien.

TikTok har ansträngt sig mer för att rekrytera handlare i Indonesien sedan slutet av 2021, skriver Technode. De har uppnått 493 procent och 92 procent tillväxt i beställningar och GMV under Eid al-Fitr-perioden i april i Indonesien, som är en viktig islamisk högtid. Men TikTok är fortfarande långt ifrån att komma ikapp andra mer etablerade e-handelsjättar i regionen.

Ägare till Tiktok är kinesiska Bytedance.

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se