Allt fler varumärken doppar tårna i second hand-branschen. Näst på tur är designvarumärket Marimekko, som lanserar en marknadsplats för vintage och begagnade varor den 25 augusti. Den kommer att gå under namnet, Marimekko Pre-Loved.
Utrullningen kommer efter förra årets pilottest, som alltså verkar ha fallit väl ut.
Vi vill förse våra kunder med tidlösa, funktionella och hållbara produkter som ger dem långvarig glädje och att de inte vill slänga, säger Suvi-Elina Enqvist, chef för innovationsarbete på Marimekko, i ett pressmeddelande.
Marknadsplatsen lanseras först hemma i Finland, men målsättningen är att ge sig in i fler länder kort efter. Exakt vilka man tar sikte på framgår dock inte.
Marimekko Pre-loved är ett konkret exempel på vår tidlösa design eftersom det kommer att göra det möjligt för vårt samhälle att hitta begagnade skatter, och erbjuda ett nytt medvetet och bekvämt alternativt för att skapa glädje i människors vardag genom färger och tryck, säger Suvi-Elina Enqvist.