ANNONS

Utmanaren vill lägga världen för sina fötter: "Målet är att förändra branschen"

Ida Backlund, ny delägare, och Mikael Tarighi, vd och medgrundare på Chimi Home

Så skalar de upp i en osäker omvärld.

ANNONS

I onsdags meddelade hemtextiluppstickaren Chimi Home att de fått e-handelsstjärnan, Rapunzelgrundaren, Ida Backlund som ny delägare. Ett viktigt steg för bolaget, som har stora internationella expansionsplaner.

En inte helt lätt målsättning med tanke på den verklighet vi lever i just nu. Men Mikael Tarighi, vd och medgrundare, har ställt in siktet och tror sig ha lösningen på att skala upp, även i pressade tider.

Tillsammans med textilingenjörer på Borås Textilhögskola forskar vi på hur vi kan nå en cirkulär textilekonomi. Våra produkter används dagligen och förhoppningsvis i flera år, då man inte tröttnar på hemtextil på samma sätt som man gör med klädesplagg. Dessutom är det fast fashion-industrin som drabbas mest när råvarupriserna ökar. Vi märker hur kedjorna närmar sig oss i prissättning, medan vi kan hålla samma prisnivåer - än så länge, säger Mikael Tarighi till Ehandel.

Och utlandsäventyret inleds nu med lansering i tre nya länder. Men målet betydligt högre ställt än så. Chimi Home vill bli en så global spelare som möjligt.

En kärleksförklaring till sig själv med produkter som alla använder, varje dag, har inga geografiska gränser. Nu lanserar vi i Norge, Danmark och Tyskland. Även Nederländerna och Belgien är superintressant, de har ett bra öga för inredning. På sikt ser vi även stora möjligheter över Atlanten, men då med lokal produktion, säger Mikael Tarighi.

Många kanske drar lite i handbromsen just nu, hur agerar ni med tanke på era ambitioner?

Vi tar en tydlig position på marknaden och upplever på responsen hittills att vi fyller ett hål på marknaden. Sen följer vi såklart utvecklingen och har vi givetvis utmaningar, som många andra, med försörjningskedjan med en stigande inflation. Samtidigt har vi en vardagsprodukt i rimlig prisklass och är här med målsättningen att på lång sikt förändra hemtextilbranschen.

"Än så länge är vi lönsamma"

Chimi Home har inte rapporterat några siffror för 2021, men av allt att döma fanns det ingen astronomisk tillväxt att visa upp. I år ser det dock betydligt bättre ut så här långt.

2021 var fokus produktutveckling och att stärka varumärket, snarare än på omsättning. Prognosen för 2022 säger ett par miljoner, och än så länge är vi lönsamma i år - och hoppas kunna vara det även vid årets slut.

Var ska Chimi Home vara om tre år?

Vi hoppas att Chimi Home är en ledande textilaktör i Norden. Inte bara i form av omsättning, utan också ur miljösynpunkt, kundupplevelse och känslan vi förmedlar, avslutar Mikael Tarighi.

Nils Lund
nils@ehandel.se