Saveabl vill minska matsvinnet och tror sig ha en lösning på problemet med sina matkassar. De innehåller nämligen matvaror som hade kasserats av producenter och grossister. Med kassarna kommer även recept som ska ta max 15 minuter att laga ihop.
Bolaget är hemmahörande i Göteborg och grundades av Jeroen Thijssen, vd, Alexander Losjö Dahlström, Emil Petzén och Jesper Larsson.
Nu har de fått tillskott i ägarlistan i form av duon Gabriela Saavedra och Micael Wiklander, som lägger rabarber på 17 procent av Saveabl. De tar även plats i styrelsen.
Gabriela och jag träffade Jeroen och Emil i maj och kände direkt att Saveabl var en investering för oss. Vi drivs båda av hållbarhetsfrågor och har ett intresse av god och näringsriktig mat och är dessutom småbarnsföräldrar med begränsad tid för att handla och tillaga klimatsmart och nyttig mat. Jag har själv provat matkassen och imponeras över kvaliteten och de goda recepten, säger Micael Wiklander i en kommentar.
Han är själv sedan tidigare majoritetsägare i finansbolaget Fedelta Företagslån och tidig delägare i Einride, via investmentbolaget Evert Capital. Gabriela Saavedra i sin tur har bland annat varit marknadschef på Lesley Cosmetics / Mary Kay och är vd och delägare på Familjekortet.se, där även Micael Wiklander är delägare.
Det känns väldigt spännande att vara en del av Saveabl. Ett fantastiskt koncept med drivna grundare där Micael och jag kommer att kunna bidra till att skala upp affären rejält. Jag provade själv kassen som kund och blev så imponerad att jag inte kunde låta bli att ta kontakt och ta reda på mer och på den vägen blev det att vi investerade, säger Gabriela Saavedra.
"Kommer springa snabbt"
Exakt vilken summa duon går in med framgår inte, men både pengarna och kompetensen kommer säkerligen väl till pass nu när bolaget ska växa ordentligt. Planen är bland annat att lansera nationellt under 2023. Samtidigt har man tecknat ett avtal med Matsmart om leverans av klimatsmart granola och orderstocken ska uppgå till 250 000 kronor innan lansering.
Vi är stolta över att vi etablerat Saveabl och har fått en fantastisk respons från våra kunder. Efter att ha deltagit i bland annat Draknästet blev vi uppvaktade av flera investerare, men känner att vi har en perfekt match med Micael och Gabriela. De går inte bara in med kapital utan framför allt strategiskt och med deras kompetens inom marknadsföring och "proof och concept" kring att skala upp verksamheter kommer vi att kunna springa snabbt och sätta Saveabl på kartan nationellt, säger Jeroen Thijssen.