ANNONS

Så gick de från 150 000 till 28 miljoner online: "Har stora planer"

Sebastian Widell, e-handelsschef på Kakelgallerian

"Jag får fria händer av vår vd".

ANNONS

I tuffare tider kan det vara trevligt med glada, inspirerande historier. En sådan kommer från Stockholmsbaserade Kakelgallerian, vars e-handelssatsning minst sagt burit frukt. Vi har fått en pratstund med e-handelschefen Sebastian Widell, som berättar om den minst sagt imponerande resan.

Kakelgallerian som företag startades 2007 och Kakelgallerian.se lanserades 2008. Det var dock ingen som satt och jobbade med e-handel på den tiden utan vi satsade fullt ut på butiken. Jag anställdes i slutet av 2017, när e-handeln omsatte ungefär 150 000 kronor årligen, för att driva och utveckla e-handeln på Kakelgallerian - och det är där vi satsar mest nu, säger Sebastian Widell.

Som rubriken redan avslöjat de där 150 000 kronorna i dag ett minne blott. Nu har nämligen onlinedelen blivit en kraftigt växande mångmiljonaffär.

Vi har fortfarande kvar vår butik och har många kunder där också. Men vårt fokus ligger på e-handeln - vi tror att e-handel är framtiden. Jag drev e-handeln ensam i tre år upp till en omsättning på 10 miljoner år 2020, innan vi tog in fler personer. I dag är vi fyra stycken som jobbar heltid med e-handeln och omsätter cirka 30 miljoner.

I exakta siffror nådde man 28 miljoner kronor online under 2021. En ökning med imponerande 18 miljoner från året innan. Men hur har man egentligen lyckats? Ett ständigt driv och en vilja att utvecklas har legat till grunden för raketresan.

Jag har lärt mig mycket längst vägen och försöker vara med på föreläsningar, nätverka med folk samt läsa artiklar om hur andra har lyckats. Det tror jag har hjälpt mig mycket i mina beslut. Jag själv är ung och handlar mycket online, så jag utgår mycket från vad jag själv hade tyckt om när jag handlar. Det ger bra resultat, säger Sebastian Widell och fortsätter:

En annan stor anledning till att jag tror vi har vuxit så snabbt är att jag får fria händer av vår vd. Han har full tillit till mig och då känner jag att jag verkligen kan prestera fullt ut. Vi utvecklar hemsidan hela tiden, bygger nya saker och annonserar på nya sätt för att hitta det mest effektiva sättet att marknadsföra oss.

"Logistiken är väldigt jobbig"

Men livet är inte bara en dans på rosor för Kakelgallerians e-handelsteam. Kakel är nämligen av sin natur en produkt som är något knepig när det kommer till logistiken. Något som skapar en hel del utmaningar.

Logistiken är väldigt jobbig när det kommer till kakel, badkar, duschväggar och andra större, ömtåliga och tunga produkter. Vi jobbar mycket med otympliga artiklar, men vi försöker skicka så mycket som möjligt via dropshipping, då våra leverantörer nästan alltid har egna lager i Sverige. Vi har även egna lastbilar som vi levererar med inom Storstockholm. Det är dock främst till kunder som handlar i vår butik i Kungens Kurva, samt till våra projekt, som alltså nybyggnationer, som vi levererar material till.

Man har även hunnit med att byta sin e-handelsplattform, där man skiftade från Jetshop till Kodmyran. Ett byte som till stor del hade ekonomiska förtecken.

Vi tyckte att Jetshop var för dyra sett till vad man får - de tar en procentuell avgift baserad på månadens försäljning. När man växer så snabbt som vi gör blir det en otroligt stor ökning i utgifter varje månad, som man kanske inte räknat med i årsbudgeten. Betalar man de pengarna vi betalade till Jetshop kan jag tycka att många funktioner de ville ha extra betalt för ska vara standard. Speciellt när de är inkluderade hos Kodmyran, för en bråkdel av månadskostnad, berättar Sebastian och fortsätter:

Vi bytte i augusti 2021 och än så länge är jag nöjd med bytet, många automatiseringar som underlättar enormt för oss. Supporten hade kunnat vara lite bättre och snabbare hos Kodmyran, men den var inte direkt bättre hos Jetshop så jag är ändå väldigt nöjd med bytet.

Vad är framtidsplanerna för e-handeln?

Som sagt, vi tror att e-handel är framtiden så vi har stora planer för vår e-handel. Vi kommer bland annat att utöka vårt sortiment rejält under slutet av året och nästa år. Många nya produktkategorier, som ska bli spännande att gå in på. Både flera trägolv och badrumsmöbler, men även andra produktkategorier som till exempel möbler, utemöbler, lampor och hemelektronik. Jag är otroligt taggad på 2023!

Nils Lund
nils@ehandel.se