Varumärket Socksss grundades 2019 och kränger premiumsockor med framgång. För fjolåret nådde man en omsättning på 2,7 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 10 000 kronor.
Försäljningen har hittills främst fokuserats på återförsäljare och bolagets strumpor ska finnas hos Selfridges, Net-a-Porter och Nordström. Nu ska man dock gå bortom återförsäljarna.
"I enlighet med vårt brand"
Socksss meddelar idag att man kompletterar sin retailstrategi med en global D2C-satsning. Det senare innebär förstås en ny modern e-handel, som tagits fram tillsammans med Centra och byrån Aino.
När vi först startade Socksss blev det ett naturligt steg för oss att fokusera på wholesale, främst eftersom jag kommer från en bakgrund inom distribution, men också för att exklusiva återförsäljare är en väldigt bra varumärkesbyggande kanal om du lyckas få in foten på rätt ställen, säger medgrundaren och vd:n Sean Fry, och fortsätter:
Men med tiden har vi märkt hur viktigt det är för ett varumärke som oss, som fortfarande är relativt nya på marknaden, att också ha ett forum och en mötesplats som är i 100 procent enlighet med vårt brand.
Den nya e-handeln på Socksss.com är global men ska “hyperlokaliseras” för viktiga marknader.
Den nya butiken kommer under året hyperlokaliseras till Sydkorea, Frankrike, USA och Tyskland – men skeppar produkter till 180 länder från dag ett, skriver företaget.
"Tredje lagerplats i Japan"
Lagret ska även spridas ut på fler marknader, något som möjliggjorts med nya system.
Dessutom har vi nu möjligheten att lokalisera lager för den amerikanska marknaden vilket vi planerar att utföra i början av nästa år. Vi kikar även på att öppna upp en tredje lagerplats i Japan för att stödja den asiatiska marknaden där vi redan har produktion igång, säger Sean Fry.
Företaget ska se stor potential på marknader som Sydkorea och Tyskland, där svenska varumärken sägs gå hem. Men man växer just nu snabbast i USA, Storbritannien, Frankrike och Japan.
"50 procent vardera"
Planen med e-handeln är i sin tur att växa och nå paritet med återförsäljarledet.
Med vår nya e-handel hoppas vi kunna nå ut till ännu fler som delar vår filosofi kring att köpa färre plagg av högre kvalitet. Vår målsättning för 2022 är att öka den totala omsättningen med 120 procent, där e-handeln och återförsäljarverksamheten står för 50 procent vardera, säger Sean Fry.
Nästa steg på resan sägs vara fysiska butiker i egen regi.