ANNONS

Systembolaget sålde 154 miljoner liter - färre e-handelsorder

Ann Carlsson Meyer
Foto: Systembolaget

Men man handlar mer.

ANNONS

Systembolaget berättar nu hur alkoholförsäljningen gått under det andra kvartalet. Och kunderna har tydligen inte varit lika törstiga som tidigare. Försäljningsvolymen i antal liter sjönk nämligen från nära 158 miljoner liter, Q2 i fjol, till strax över 154 miljoner liter i år.

Omsättningen stod i princip stilla runt 10 miljarder kronor, ner 1 procent. Det som sjönk mest under perioden var faktiskt rörelseresultatet som minskade med 10 procent till 130 miljoner kronor.

Rörelseresultatet kom in lägre (-15 miljoner kronor) drivet av lägre bruttoresultat men också högre kostnader för butik och e-handel, kommenterar Merlin Poljak, ekonomidirektör på Systembolaget.

Likt andra aktörer så har man sett en minskning i e-handelsförsäljningen.

Antalet kundbeställningar i e-handeln minskade med 15 procent jämfört med andra kvartalet 2021. Antalet beställda artiklar ökade dock med 12 procent och vi ser fortsatt att det är fler större beställningar som görs än tidigare år. Vi håller hög takt i utvecklingen av vårt digitala kunderbjudande. Under andra kvartalet testar vi möjligheten att beställa drycker via vår app direkt till hemmabutiken. Användarvänligheten är i fokus och faller försöket väl ut har vi för avsikt att permanenta lösningen, säger Ann Carlsson Meyer, vd på Systembolaget.

Systembolaget passar även på att kommentera bolagets överklagan av Winefinder-domen, där den konkurrerande e-handelsbutiken vann.

Domen utmanar vår svenska modell och öppnar upp för en handel online som kan påverka folkhälsan i Sverige negativt. Vi har överklagat domen då den, enligt Patent- och marknadsöverdomstolen, innehåller frågor där det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att ett överklagande prövas av Högsta domstolen, säger Ann Carlsson Meyer.

LÄS ÄVEN: De fick grönt ljus – Systembolaget går nu till Högsta domstolen

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se