E-handlaren Outl1 är förmodligen mest kända för att sälja elscooters och elcyklar, men nätbutiken har faktiskt breddat på senare år. Och omsättningen har följt efter.
2019 omsatte e-handeln runt 180 miljoner kronor och året efter 420 miljoner. 2019 var även det år som Bygghemma-gruppen köpte in sig i Arc E-commerce AB, som bolaget bakom heter.
LÄS ÄVEN: Bygghemma förvärvar Outl1 för 55 miljoner kronor
Outl1 omsatte runt en halv miljard i fjol och nästa mål är givet, en hel miljard förstås. Och för att nå dit har man rekryterat en ny e-handelschef. Den som fått rollen är någon som vi fått bekanta oss med innan, nämligen Gustav Lundin.
Gustav Lundin började med e-handel redan som 16-åring och har bland annat drivit nätbutiken Cocosmile, något vi skrivit om tidigare.
LÄS ÄVEN: 18-åring vill få världen att le med organisk tandblekning
Vad har du gjort sedan Cocosmile-tiden?
Efter Cocosmile så bodde jag i Kina och studerade mandarin på universitet där tills coronan kom. Då åkte jag hemåt igen och blev sedan e-handelschef på STIGA Sports i Eskilstuna. Där jag krängde Snowracers, pingis och allt annat sånt roligt som man växte upp med, säger Gustav Lundin till Ehandel.
Gustav är uppenbarligen inte 18 längre men som 23-åring har han alltså redan samlat på sig en hel del kunskap och nu får han ett helhetsansvar över e-handelsverksamheten hos Outl1, och en plats i bolagets ledningsgrupp.
Den första kontakten ska ha knutits via LinkedIn och processen var tydligen snabb.
Det gick rätt snabbt då vi insåg att det var en bra match på båda fronter, berättar han.
Gustav Lundin började på sitt nya jobb den 1 juli i år och vi frågade honom vad det var som drog honom till just Outl1.
Det som lockar är den stora drivkraften, snabbheten i verksamheten och att komma in och vara en del av ett större e-handelsteam. Det är såklart superroligt. Med en tydlig vision på en miljard så var det inget svårt beslut att vara en del av resan och att sätta Outl1 på kartan på riktigt!
Det känns som att alla vill nå en miljard och även om Outl1 ska vara halvvägs dit så frågade vi Gustav vad de har för konkreta planer.
Vi ska nå miljarden genom att utforska nya marknader, nya vinklar på hur vi säljer saker och ting. Nya paid marketing-kanaler och såklart ständigt jobba med vårt erbjudande både sortimentsmässigt men också i den aspekten i hur vi hanterar kunden när den väl har anlänt in till sajten, med konverteringsgrad, genomsnittlig kundkorg och så vidare.
En sak är i alla fall säker, Gustav är sjukt taggad på att ta e-handeln mot nya mål.
Vi har en tendens att verkligen ha ett hyperfokus på det vi gör och bli väldigt duktiga på det - och sedan ta oss vidare. Nu är vi i stadiet där vi är redo att ta oss vidare till nästa nivå. Och det är även där jag kommer vara en central del i arbetet. Jag ska göra allt jag kan i min väg för att se till att vi når en miljard inom de kommande åren, avslutar han.