ANNONS

Så går det för hajpade ellastbilarna – stora förluster

Robert Falck är vd på Einride
Einride/Pressbild

Apotea och DB Schenker bland kunderna.

ANNONS

Einride är en hajpad tillverkare av ellastbilar, som i vissa fall är självkörande. Huvudkontoret finns i Stockholm och tillverkningen i Göteborg. Grundare är Robert Falck, Linnéa Kornehed Falck och Filip Lilja. Bolaget har i dag ett 40-tal kunder, varav flera handlare.

Nu har Di Digital fått smygkika på bokslutssiffrorna för 2021. Och de visar en trefaldig omsättningsökning till 18,2 miljoner kronor. Men förlusterna ökade samtidigt från 100 miljoner 2020 – till 322 miljoner i fjol. 267 miljoner härrör från förluster i moderbolaget, och resten från dotterbolaget i USA.

Siffrorna ligger i linje med den plan vi tagit fram ihop med våra investerare. Vi investerar i teknisk utveckling och de kundleveranser vi har framför oss. Vi har fått in ett stort antal kunder och kunnat bygga upp en fin leveransplan framåt, säger vd:n Robert Falck till Di Digital och tillägger:

Alla investerare har blivit mer selektiva, men vi är optimistiska. Intresset för eldrivna, tunga transporter accelererar. De höga bränslepriserna bidrar till omställningen och förbättrar våra förutsättningar.

I Sverige använder bland andra Lidl, DB Schenker och Apotea lastbilar från Einride. Men än så länge i liten skala. En större kund är danska jätterederiet Maersk.

De självkörande modellerna övervakas än så länge av en operatör som kan gripa in om något går snett och fjärrstyra ett fordon på distans. Målet är att en operatör ska kunna övervaka tio fordon åt gången. På sikt ska dock alla transporter vara helt självkörande, enligt bolaget.

LÄS ÄVEN: Vem är det som kör? – Han vill sälja autonoma ellastbilar till e-handlarna: “Framtiden”

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap