ANNONS

HjÀrtats e-handelsboss om nya lagret: "Snabbare och smidigare"

Apoteket HjÀrtats vd Eric Lundberg
HjÀrtat/Istock

"Vi kan skapa virtuella e-handelslager över hela landet".

ANNONS

Som vi rapporterat vill Ica-Àgda Apotek HjÀrtat bli Ànnu snabbare och effektivare på e-handel.

DÀrför krokar man arm med logistikbolaget Grey Orange. Leverantören ska hjÀlpa apoteket med lösningar kring automation på det nya e-handelslagret. Och det öppnar i september i Norrköping.

Genom samarbetet fortsÀtter vi att automatisera våra logistikflöden och lÀgger dÀrmed grunden för nÀsta generations e-handelserbjudande. Vi har valt Grey Orange, då det Àr ett innovativt och spÀnnande företag, som ligger i teknikens framkant, skrev HjÀrtat i ett pressmeddelande på torsdagen.

"Helt rÀtt förutsÀttningar"

Ehandel bestÀmde sig för att ta reda på mer om satsningen. Och HjÀrtat skickade då fram Eric Lundberg, som Àr apotekets vd.

Satsningen innebÀr att vi kommer att implementera Grey Orange's automationslösning pÃ¥ vÃ¥rt nya e-handelslager i Norrköping. Det gör det möjligt för oss att vÀxla upp graden av automation pÃ¥ vÃ¥rt lager – och det ger oss Àven helt rÀtt förutsÀttningar för att pÃ¥ sikt kunna skala upp i framtiden, sÀger Eric Lundberg till Ehandel och fortsÀtter:

Samarbetet ger oss dessutom möjligheten att börja anvÀnda oss av automation för orderplock ute på apoteken. På så sÀtt kan vi utveckla dem som e-handelshubbar.

Senaste Ã¥ret har HjÀrtats online-försÀljning ökat kraftigt, enligt Eric Lundberg. DÀrför behöver man effektivisera och optimera lagerhanteringen – för att klara framtidens utmaningar. Och det nya e-handelslagret i Norrköping Àr lösningen.

Det nya lagret möjliggör fortsatt expansion och utveckling av e-handelserbjudandet, samt ökar leveranskapaciteten. Vi kommer att förbÀttra kundupplevelsen genom snabbare och smidigare leveranser, sÀkra kvalitet och vi kommer Àven att kunna erbjuda ett bredare sortiment.

Snabb uppskalning

Med den nya leverantörens hjÀlp kan HjÀrtat automatisera lagret "stegvis under pågående produktion". Och det Àr unikt, enligt Eric Lundberg.

Dessutom erbjuder de intressanta systemlösningar, som innebÀr att vi kan skapa virtuella e-handelslager över hela landet – och dÀrmed ocksÃ¥ skapa ett kunderbjudande i vÀrldsklass. Vi kan ocksÃ¥ snabbt skala upp och anpassa oss till framtidens kundbehov.

Han betonar ett e-handeln Àr en allt viktigare del av HjÀrtats affÀr. Man vill möta kunderna dÀr de Àr. De viktigaste komponenterna Àr hemleverans, click & collect och fysiska butiker.

Med det sagt Àr e-handeln vÀldigt viktig då många kunder föredrar att handla på det sÀttet och då Àr det viktigt att vi fortsÀtter att utveckla vårt online-erbjudande så att vi alltid håller oss relevanta för kunden.

Han lyfter Àven fram HjÀrtats lokala erbjudanden, för att höja kundnöjdheten några snÀpp till.

Ett exempel Àr vårt "samma kvÀll-erbjudande", som innebÀr att totalt fem miljoner kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö har möjlighet att bestÀlla hem varor och få leveransen samma kvÀll.

Vad blir nÀsta steg i er e-handelssatsning?

Nu har vi fullt fokus på att flytta till det nya lagret och att vÀxla upp automationen, och vi vill fortsÀtta att hjÀlpa kunderna till en bÀttre hÀlsa och förenkla deras vardag genom att stÀrka den "digifysiska" (digital-fysiska reds. anm.) affÀren, sÀger Eric Lundberg.

David Gustavsson
david@ehandel.se