Andreas Ramos Undén och Elias Mravec Gillberg – lämnar varumärket och öppnar upp för nästa generation att ta över.
New Black är inte ett varumärke som följer trender och har heller aldrig varit det – utan snarare ett som har gått emot dem. Jag menar, många tyckte vi var galna som satsade på streetwear i en tid när man inte ens kunde ha sneakers på jobbet, ännu mindre på klubben. Lika många tyckte dock att New Black var precis det som saknades och det är med dem vi har gjort den här resan, säger Andreas Ramos Undén, VD och medgrundare på New Black.
Så nu går, New Black, det banbrytande klädmärket inom streetwear, in i en ny fas och söker efter yngre förmågor som på ett trovärdigt sätt kan flytta varumärket in i framtiden. Företaget startade år 2010 och har alltid varit en aktiv aktör inom populärkulturen med kläder som främsta kommunikationsverktyg.
Vi två är inte nästa generation längre och därför har det blivit dags för oss att lämna över. New Black är nu redo för nästa steg utan oss, säger Elias Mravec Gillberg, Creative Director och medgrundare på New Black.
New Black har under åren gjort samarbeten med såväl omtalade profiler som aktörer som Stormzy, Noomi Rapace och DHL. Det största och viktigaste samarbetet för varumärket har dock alltid varit det med nästa generations kreatörer.
Streetwear existerar för att nästa generation konstant pushar populärkulturen framåt, skriver grundarna i ett pressmeddelande.
2021 gjorde New Black sitt bästa ekonomiska år hittills med en stadig ökning om 40 procent de senaste tre åren. New Black är nu i en process där möjliga efterträdare ses över, som beräknas ta över vid årsskiftet 2022/2023.