Den brittiska modejätten Asos har anmälts för könsdiskriminerande reklam i Sverige och fallet gäller en oversized jeansjacka. En jacka som en privatperson inte uppskattade hur den såldes in till konsumenterna.
Enligt anmälan så är det alldeles för mycket fokus på annat än just jeansjackan.
Modellen har endast en bh på sig under jackan, jackan är dessutom öppen så att man ser modellens bh nästan mer än vad man ser jackan. Modellen poserar med byxorna öppna så att trosorna syns fast det inte ens är detta klädesplagg som ska visas i detta sammanhang. Modellen har en hand placerad på kanten av byxorna som om hon är redo att drar ner dem, vilket gör reklamen ännu mer missvisande.
Asos lägger lite av skulden på modellen i fråga men erkänner också sitt misstag. E-handlaren har tagit ner de mest avklädda bilderna, gällande jeansjackan, och justerat hur man genomför sina photoshoots. Asos instämmer också i att bilden som visade modellens trosor kunde uppfattas som stötande.
När annonsören internt fotograferar modeller, uppmuntras modellen att posera på ett sätt som denne känner uttrycker sin personlighet bäst och på det sätt som känns mest bekvämt för modellen. Annonsören skulle aldrig be en modell posera på ett sätt som skulle få modellen att känna sig obekväm eller som avsiktligt skulle väcka anstöt. Den aktuella fotograferingen ägde rum för över ett år sedan och sedan dess har annonsören tagit fram detaljerade riktlinjer för att tydliggöra hur modeller ska posera för att säkerställa att bilderna inte är översexualiserade, förmedlar Asos bland annat.
Inte oväntat så väljer Reklamombudsmannen att fälla e-handlaren för könsdiskriminerande reklam.
Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel och pose framställs som ett sexobjekt. Reklamombudsmannen finner att sättet som kvinnan är framställd på går utöver vad som är motiverat vid marknadsföring av en jeansjacka. Reklamombudsmannen finner mot den bakgrunden att reklamen framställer kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler, skriver Reklamombudsmannen.