Amazons exklusiva erbjudande går inte längre som tåget, rapporterar Wall Street Journal. E-handelsjättens stora shoppingevent Prime Day har tappat fart.
Vad är då Primeday? Jo, det lanserades 2015 och det rör sig om två dagar när Prime-medlemmar får olika rabatterbjudanden och andra deals. Det påminner därmed en hel del om Black Friday, men som i det här fallet endast är öronmärkt för medlemmarna.
Årets event äger rum 12 till 13 juli och väntas ge intäkter på 7,7 miljarder dollar, motsvarande cirka 78 miljarder kronor. Väldigt mycket pengar med andra ord. Det är också en ökning med 17 procent jämfört med i fjol, enligt analysfirman Insider Intelligence.
Topp på 65 procent
Men i Amazon-sammanhang är det ändå en besvikelse. Den årliga tillväxten har legat mycket högre senaste åren och som mest på 65 procent. Samtidigt har orderstorleken krympt, enligt Wall Street Journal. Den låg förra året på 54,15 dollar, motsvarande drygt 545 kronor. För två år sedan låg snittordern på 58,77 dollar, motsvarande knappt 592 kronor, enligt siffror från Numerator.
WSJ skriver också att intjäningen från Prime Day har krympt till följd av den skenande inflationen i USA, med följden att konsumenterna nu har börjat att dra ner på sina inköp. Det har också skett en återgång till fysiska butiker sedan pandemirestriktioner slopades. Samtidigt har Amazon gjort interna neddragningar för att spara pengar.