Går det att göra hemelektronik grönare och skapa en cirkulär ekonomi? Mycket tyder på det. Vi har på senare tid sett flera alternativ, inte minst inom begagnade mobiltelefoner, dyka upp på marknaden och bygga en framgångsrik affär.
Men det finns plats för fler kategorier. Det har Lina Sedeborn och Patric Béres upptäckt om inte annat. När Sonos-entusiasten Patric började sälja på kul, tog det inte lång tid förrän kunderna strömmade till.
Jag har varit Sonos-användare i över ett decennium och förmodligen var jag bland de första i Sverige att införskaffa Playbar vid release. Sonos har väldigt många fördelar och de var även först med smarta multiroom-högtalare. Deras produkter är kvalitativa och håller över tid där tidigare generationer till stor del fortfarande fungerar tillsammans med dagens teknik. Det finns också en stor förkärlek till Sonos och vi skojar ofta om att Sonos har en tendens att snabbt föröka sig, säger han till Ehandel.
Nu driver de Hilversum.se för allt vad tygen håller och bolaget har redan under sitt första verksamhetsår passerat 2 miljoner kronor i omsättning.
Och kanske kan framgångarna delvis tillskrivas att man gjort processen att handla i andra hand mycket smidigare än vad Patric upplevde i sina tidiga dagar. Då bjöds det på allt från undermålig paketering till rena bluffar.
Jag hade köpt in, lagat, putsat upp och sålt begagnat Sonos till och från som en hobby sedan tidigare. Vid köp på distans blev jag dock då och då utsatt för bedrägeri och titt som tätt mottog jag enheter som på ett eller annat sätt var defekta, trots att säljaren intygat att allt fungerar som det ska. Vid köp av privatperson finns ju varken garanti eller ångerrätt. Emballering var också ett problem. Enheterna kunde till exempel komma packade i smutsiga t-shirts, fuktiga handdukar, eller endast inlindade i en plastpåse från mataffären, säger han och fortsätter:
Så en idé och ett problem att lösa fanns redan. Dessutom var jag trött på hela köp-nytt-hysterin och slit-och-släng-kulturen.
"Bara jag och en hobby"
Av allt att döma var han inte ensam om den känslan. Affären har sannerligen fått en flygande start och viljan att köpa begagnat, tillsammans med intresset för Sonosprodukter, verkar vara stor ute i landet.
Från början var det bara jag och en hobby. Idag är vi tre, Lina och jag som tillsammans äger bolaget, samt att vi har en tekniker, som bland annat kan utföra service och laga på komponentnivå. Detta eftersom Sonos officiellt varken delger kunskap eller erbjuder reservdelar eller reparation, säger Patric Berés.
Vad är det som ligger bakom den starten ni har fått?
Till att börja med är vi, så vitt vi vet, unika med vår nisch och vårt erbjudande i Sverige. Vi erbjuder alltid noggrant inspekterade och kvalitetssäkrade enheter med 9 månaders garanti som är kosmetiskt graderade. Utöver det finns givetvis andra tryggheter också. Till exempel gedigen packning, 14 dagars ångerrätt, reklamationsrätt och så vidare. Slutligen fotograferar vi också samtliga enheter - varje enhet har egna bilder, samt tillhörande kosmetiska noteringar. Allt för att man inte ska köpa grisen i säcken, säger Lina Sedeborn och fortsätter:
Vi var också väldigt snabba med att hitta potentiella kunder. Faktum är att vi fortfarande endast har marknadsföringskostnader på cirka 3 000 kronor i månaden. Dessutom har vi medvetet valt att aldrig jobba med rabatter, kampanjer, färdiga paketeringar eller dylikt, utan istället alltid göra det så bra som vi bara kan från start.
En annan framgångsfaktor, säger de, är den tid och det engagemang de lägger ned i kunderna. En god service brukar i slutänden skapa lyckliga konsumenter.
Till exempel bemannar vi vår chatt från tidig förmiddag till sen kväll alla dagar i veckan. Vi är också nischade - vi kan mycket om lite istället för lite om mycket. Det händer faktiskt emellanåt att besökare väljer att fråga oss om tips och råd istället för Sonos själva, säger Lina.
Återinvesterar i utökat lager
Och bolaget har inte bara knäckt 2 miljonersgränsen under sitt första verksamhetsår. Man har också gjort det lönsamt. Något som gör att man redan bygger för en än ljusare framtid.
Årsredovisningen är i skrivande stund inte helt färdigställd. Omsättningen ser dock ut att landa en bit över 2 miljoner och trots en del större investeringar i samband med uppstart beräknas resultatet landa på drygt 200 000 kronor. Att vi dessutom har hög omsättning på våra enheter gör att vi snabbt kan återinvestera vinsten i utökat lager. Detta är såklart positivt för ytterligare tillväxt.
Hur har det ekonomiska läget under 2022 påverkat er?
Vi, likt många andra, kan se att man i viss mån håller lite hårdare i pengarna. Samtidigt har vi bara föregående år att jämföra mot och hittills ser vi en fortsatt tillväxt. I och med att vi köper in och säljer begagnat är produkterna redan tillverkade, så vi påverkas inte av stigande tillverkningskostnader, komponentbrist eller förlängda frakttider. Således ser vi positivt på framtiden och känner oss trygga i vår affärsmodell. I tider som dessa förutspår vi också att många fler än tidigare kommer vilja testa samt välja begagnat före nytt, säger duon.
Vad är målsättningen långsiktigt med Hilversum?
Vi ska bli det självklara valet när det gäller begagnade Sonos, för alla de som vill köpa med trygghet och sälja med enkelhet. Just nu verkar vi endast inom Sverige, men vi ser absolut att det finns potential att kopiera konceptet till andra marknader i framtiden. Vi ser även över möjligheterna att kunna hjälpa till med kringliggande tjänster.
Vad har ni för tips, som varit avgörande för era framgångar, till den som nu funderar på att starta upp en e-handel för begagnad hemelektronik?
Gör det helhjärtat! Välj också elektronikprodukter som du själv tycker om och som du tror på. Om möjligt, hitta din nisch och bli bäst på just det. Vi tycker att Swappie är ett lysande exempel. Slutligen: Var beredd på blod, svett och tårar. För det är tidskrävande och kräver tålamod.