I början av veckan gick Nordea ut och fortsatte med sin säljrekommendation på kinnevikaktien. I en veckobrevsanalys konstaterade Nordea att förväntningarna på Kinneviks portföljbolag Zalando, samt övriga onlinebolag i portföljen, är "skyhöga och svåra att räkna hem med fundamentala värderingsmått".
I fredags avslöjade Dagens Industri även lite nya besökssiffror för Kinneviks modesajt Zalando. Enligt analysföretaget Comscore, tycks tillväxttakten i Zalando vara på väg att avta. Något som inte togs emot med blida ögon på aktiemarknaden.
Aktien föll med nästan 6 procent på Stockholsbörsen under fredagen och på måndagen fortsatte raset. Strax efter lunch hade aktien fallit med över 4 procent. Något som innebär att värdet på Kinnevik minskat med över 8 miljarder sedan besökssiffrorna från Comscore sipprat ut enligt Dagens industri.
Kan ha begränsad relevans
Enligt Comscore ska Zalandos besökstillväxttakt månad-för-månad, ha gått från tidigare omkring 50 procent, till under 40 procent i oktober och november. Zalando håller nu på och tittar på den påstådda besökstrafikdata som analysfirman Comscore släppt till svenska medier.
Om det rör sig om data för endast Sverige, de nordiska sajterna isolerat eller för koncernen som helhet vet man inte ännu. Men det många frågar sig är om besöksdatan kan översättas i
försäljningstrendutveckling för Zalando.
– Det beror som alltid på marknadsföringspenetrationsgraden för den aktuella månaden och på hur pass mogen en marknad är. Efter en viss tid kan antalet besök sluta vara relevant för försäljningsutvecklingen på en marknad. Vi tittar fortfarande på Comscores data, vilken vi just fått från Comscore, men det här är inte data som vi själva följer på det här sättet, säger Zalandos talespersonen Boris Radke.
Brunell Livfors lämnar
Radke påpekar dock att Zalando är väldigt nöjda med utvecklingen på de nordiska marknaderna. Han konstaterar också att marknader som Sverige och Norge fortfarande är unga, och att deras besöksdata har en begränsad relevans för hela Zalando-koncernens utfall.
– Vi tittar fortfarande på det här och är ännu inte helt på det klara över vad de uppmätt. Vi kommer att titta på det här i dag och kunna svara media i frågan så snart vi är klara. Vad vi hört är det just nu väldigt mycket spekulation kring det här i Sverige och om det här är svenska siffror så anser inte jag att de skulle vara särskilt relevanta för Zalando som helhet med sina över 15 marknader i Europa, säger Boris Radke.
Samtidigt kommer rapporter om att Mia Brunell Livfors lämna sitt uppdrag som Investment AB Kinneviks VD och koncernchef. Hon kommer att kvarstå i sin nuvarande roll tills en efterträdare är utsedd. Hon kommer även att fortsätta i styrelserna för Cdon, MTG, Millicom och Tele2 samtidigt som hon utses till styrelseledamot i Transcom.