ANNONS

Ny Acast-satsning: Poddare ska bli e-handlare: "Naturligt steg"

Poddare ska uppmuntras att satsa på e-handel i ny satsning
Istock/Ehandel

"Ytterligare möjligheter att tjäna pengar".

ANNONS

Poddare och e-handel i förening? Kan det skapa ljuv musik? Ja, det tror i alla fall Acast som har inlett ett samarbete med e-handelsplattformen Spring.

Tusentals poddare hos Acast får nu ytterligare möjligheter att tjäna pengar på sitt arbete, genom att lansera e-handelsbutiker med produkter för sina fans via Spring, skriver Acast i ett pressmeddelande.

1 000 försäljningar

Det nya samarbetet uppges göra det möjligt för poddare – att utan kostnad skapa sina egna onlinebutiker – där de kan sälja skräddarsydda produkter och merchandise till sina fans. Sedan i april ska ett pilotförsök ha lett till nära 1 000 produktförsäljningar.

Detta ger kreatörerna ytterligare en möjlighet att tjäna pengar på sitt arbete och att komma närmare sin publik, hävdar Acast och tillägger:

Eftersom podcastkreatörer redan har ett befintligt varumärke och fans är merchandise ett naturligt nästa steg för poddare som vill utöka sina intäktsströmmar.

David Gustavsson
david@ehandel.se