Tidigare idag berättade Bring att de utökat sin nya tjänst Hemleverans Paket till 25 nya orter. Kort därefter meddelar Posten (PostNord) att deras nya Hempaket lanseras den 1 februari.
Uppgraderingen av tjänsten Hempaket ska ge en ökad service och flexiblitet för kunderna vilket sägs efterfrågas allt mer.
– Allt fler konsumenter vill få paket hemlevererade och själva välja när de ska få leveransen. Kraven på fler och kortare tidsfönster för hemleveranser blir allt större. Detta gäller även smidiga returlösningar med upphämtning i hemmet, säger Maria Glansk, produktspecialist, PostNord Logistics.
Med det nya hempaketet ska man kunna välja mellan ett antal leveransfönster om 2-3 timmar, både dag- och kvällstid. Dagens Hempaket har ett fast tidsfönster mellan klockan 17:00 till 21:00.
Leveransfönster beroende på ort
Medan Bring utlovar tre leveransfönster per dag meddelar Posten att deras nya Hempaket kommer vara beroende av ort när det kommer till vilka leveransfönster som erbjuds. Mottagaren aviseras via telefon eller sms och kan där se vilka leveranstider som erbjuds, och välja de tider som passar bäst.
Samtidigt som tjänsten Hempaket kommer uppgraderas lanserar Posten tjänsten "Hempaket Retur". En ny tjänst som tillåter returhantering direkt från konsumenternas hem.
– Leverantören förser bara sin kund med en returfrakthandling och instruktioner om hur hämtningen går till. Sedan kontaktar kunden själv transportbokningen för överenskommelse om upphämtning vid dörren, skriver Posten.
Denna satsning på enklare returer kommer kort efter att Posten börjat experimentera med "Drop Off"-automater där konsumenter enkelt kan returnera e-handlade varor.
Källa: Press