Det är inte första gången som Matsmart blivit anmäld till Reklamombudsmannen (RO). Förra året så ansåg två privatpersoner att en av e-handlarens reklamfilmer var osmaklig, oseriös och oetisk. RO höll dock inte med och friade reklamfilmen i fråga på alla plan.
Nu har man dock hamnat i trubbel hos RO som faktiskt fäller e-handlaren för vilseledande reklam. Och e-handlaren erkänner sin miss.
Det hela handlar om ett e-postutskick för livsmedel från Matsmart som skickades ut i början av året i samband med företagets lagerflytt.
LÄS ÄVEN: Matsmart rensar lagret inför den stora flytten: “Allt går mirakulöst”
Reklamen löd bland annat “Skynda fynda! Bara två dagar kvar att fynda i vår flyttrea!”. Problemet var bara att erbjudandet inte gällde i två dagar utan en, något som uppenbarligen irriterat privatpersonen som anmält e-postutskicket för att vara vilseledande.
Erbjudandet har, på grund av ett mänskligt fel, innehållit motstridiga uppgifter gällande längden på erbjudandets giltighet. I praktiken har erbjudandet haft en kortare giltighetstid än vad som meddelats i nyhetsbrevet och utskicket har således varit felaktigt. Annonsören är medveten om bristen i den aktuella marknadsföringen och har sett över sina rutiner för att säkerställa att misstaget inte upprepas, meddelar Matsmart.
Reklamombudsmannen tar erkännandet och fäller följaktligen reklamen som vilseledande.
Av annonsörens yttrande framgår att erbjudandet haft en kortare giltighetstid än vad som meddelats i nyhetsbrevet och att utskicket således varit felaktigt. Reklamen är därför vilseledande. Att vilseledandet beror på ett misstag från annonsörens sida ändrar inte bedömningen, skriver RO.