Idag har över 2500 paketboxar placerats på 1200 platser i hela landet, och målet för 2022 är att placera ut totalt 4500.
Leverans till paketboxar efterfrågas mer och mer sedan vi ställde ut den första boxen förra året. Under pandemin blev det allt vanligare att kunder ville hämta ut paket på ett säkert och enkelt sätt, på sina egna villkor, och då passar boxarna perfekt. Att 1 000 000 paket nu har levererats på det här sättet säger att behovet fortfarande är stort. Därför fortsätter vi att satsa på det alternativet under 2022, säger Mathias Olsson som är chef för PostNords ombudsnät, i ett pressmeddelande.
Flexibilitet efterfrågas
PostNord tror att orsaken till succén är flexibilitet. Paketboxarna finns tillgängliga utomhus, vid bostadsområden eller service- och kommunikationsplatser.
PostNords paketboxar kompletterar andra leveransalternativ, som hemleveranser och bemannade ombud. Med paketboxar kan mottagarna hämta ut sina paket smidigt och snabbt dygnet runt, utan att behöva anpassa sig till öppettider eller leveranstider. Denna flexibilitet uppskattats av svenska konsumenter, som nu har beställt över 1 000 000 paket till paketboxar runtom i landet, säger Mathias Olsson.
PostNords paketboxar placeras både i storstäder och på landsbygden och idag finns de i 36 olika städer från norr till söder.
När vi startar upp en ny blir den direkt synlig i 10 000 e-handlares utcheckning vid onlineköp, där mottagaren själv kan välja det leveransalternativet, säger Mathias Olsson.
LÄS ÄVEN: Är ombuden döda? – kunderna älskar att hämta paket utomhus: “Förvånar mig inte”