Hybridshopping, alltså att kombinera den digitala shoppingen med den fysiska och att mixa liveshopping, showrooming, traditionell handel, webrooming och ren e-handel är på stark frammarsch. Och det kunderna vill ha. Det visar en ny färsk undersökning som Shopadviser gett HUI i uppdrag att genomföra.
En tydlig önskan kunderna har är att de vill kunna videosamtala eller chatta med en säljare när de handlar online. 42 procent skulle föredra att kommunikationen sker via en chattfunktion, 19 procent föredrar videosamtal, 17 procent via telefon.
Köpen ökar med video eller chatt
Nästan varannan person mellan 18-29 år skulle föredra att handla i en webbutik om de kan samtala med kunnig personal.
Aktörer som lyckas ta den digitala handelns fördelar till butik och den fysiska butikens fördelar till nätet blir vinnarna, menar författarna till rapporten, Emma Wähl, detaljhandelsanalytiker och Jonas Arnberg från Shopadviser
Att investera i teknik som underlättar för kund och personal och som kan sänka tröskeln för köp är vägen framåt, skriver de i rapporten.
Enligt Svensk Handels rapport, Läget i Handeln, förväntas e-handeln stå för 40 procent av all detaljhandel år 2030. Det kommer att innebära att konkurrensen i den digitala handeln kommer att öka. Därför menar författarna till rapporten att det är viktigt att vara på tå och tänka ny teknik innan konkurrenten gör det.
De aktörer, i Sverige, som hittills valt att satsa på Hyrbridshopping är Kjell & Company, PostNord och Lifvs.
Författarna menar att allt kokar ner till en sak, och det är att förbättra och att förenkla kundresan.