ANNONS

Trions u-sväng blev en miljonsuccé: "Kunde inte stå utanför"

Ted Hansen (t.v), William Hansen och Ken Hansen firar stora framgångar med anrika familjeföretaget

Familjeföretaget kastade sig ut i e-handeln - och tryckte gasen i botten.

ANNONS

Om vi säger Hansen Group, vad tänker du på då? Om svaret är amerikanska bilar och motorsport är du helt rätt ute - och förmodligen djupt inne i svängen. Men för oss andra behövs en liten presentation. Det här är nämligen familjeföretaget som byggt enorma framgångar sedan starten för många, många år sedan, men som fortfarande är relativt okända för den breda massan.

För två år sedan valde man även att trycka på gasen online och köra ut inte mindre än tre webbutiker och uppdatera en fjärde. Resultatet? Redan nu har bolaget dragit in inte mindre än 25 miljoner via onlineaffären. Men vi börjar från början.

Det var Carl Hansen som grundade familjeföretaget Hansen Racing 1966 (nu C. Hansen Group AB) tillsammans med Sessan, Zefir och Mistral Hansen i en källarlokal på Stureparken 11 i Östermalm, berättar William Hansen, vd på C. Hansen Group, för Ehandel.

I dag är C. Hansen Group AB Sveriges äldsta och största nischföretag specialiserat på import av reservdelar till amerikanska bilar, marinmotorer och drev samt tillbehör och säkerhetsutrustning inom motorsport. C. Hansen Group AB är även licenstagare av varumärket Gulf i Sverige som innefattar smörjmedel och bränslestationer.

Bolaget drivs nu av den tredje generationen Hansen. William, Ken och Ted förvaltar familjetraditionen - och utvecklar den. Satsningen på e-handeln har nämligen visat sig vara ett kraftfullt drivmedel för att föra affären framåt.

Varför togs beslutet att starta e-handel och när lanserades den?

Bakgrunden är att vid millennieskiftet beslutade vi att bli en renodlad grossist och sluta sälja till slutkonsumenter. Mycket har hänt sedan dess, vi verkar i en dynamisk och spännande bransch som utvecklas i en allt snabbare takt, säger William Hansen och fortsätter:

Slutkunders köpbeteenden har genom internet förändrats och förväntningarna på oss som nischaktör är nu avsevärt högre. Vi kunde därför inte längre stå utanför digitaliseringens utveckling, utan ville vara en del av den. Så vi lanserade hansenracing.se, hansenmarine.se, autoracing.se, tillsammans med en uppdatering av marinshopen.se för slutkunder den 21 september 2020.

"Kan kliva in i nya segment"

Men hur lyckas man som en anrik aktör så snabbt med e-handeln, även om man är lite sent på bollen? Här har man förstås en fördel som en mer nischad återförsäljare, med välkända varumärken inom sin kategori.

Man har även hittat några avgörande nycklar för snabb tillväxt på nätet. Och framgångarna verkar ha givit blodad tand. Nu ser man nämligen över att växa e-handelssatsningen ytterligare, kanske även utanför sina egna specialområden.

Vårt starkaste konkurrensmedel är kunskap, service, brett sortiment och snabba leveranser. Vi lägger stora resurser på vår digitala katalog, genom att koppla reservdelar och tillbehör till fordonet. Och vi fokuserar på Growth Marketing, UX och SEO för att driva merförsäljning och trafik till våra hemsidor.

Detta i kombination med våra starka varumärken inom Hansen Group har gjort e-handelsresan framgångsrik. Långsiktigt ser vi en fortsatt tillväxt på befintlig och nya marknader för våra e-handelsplattformar. Framåt har vi en stabil grund att stå på inom både IT, sälj och logistik. Det i sin tur gör att vi kan kliva in i nya segment som vi vill verka i och de behöver nödvändigtvis inte vara inom fordonsbranschen.

"Vi är otroligt stolta"

Men det var ju inte bara omställningen till e-handel. Utan med den gick man från att vara en renodlad B2B-aktör till att även lansera B2C-segmentet. En balansgång som många gånger kan vara svår att hantera, men bolaget själva menar att man prickat rätt här. Man påpekar också vikten av att inte sätta krokben för den väletablerade B2B-grenen.

Vi var som sagt tidigare en renodlad grossistaktör, som nu kompletterats med ett ben i detaljistledet genom e-handel. Villkoren för våra B2B-kunder är oförändrade och Hansenkatalogen.se, som är vår B2B-plattform, är exklusiv för återförsäljare. Vi är otroligt stolta över att försäljningen i vår B2B-affär inte har påverkats av vår e-handel inom B2C.

Exakt vad framtiden har att erbjuda är förstås svårt att sia om, men klart är att Hansen Group inte har handbromsen i. De har visat upp en stadig tillväxt de senaste tre åren. Det senast registrerade bokslutet, från 2020, gjorde omsättningen ett ryck från 189 till 212 miljoner kronor och rörelseresultatet växlade upp från 3,8 till 10,6 miljoner.

Och tanken är att fortsätta att växa på alla fronter.

Vi driver försäljning till våra B2B-kunder precis som vanligt. Efterfrågan på våra produkter via e-handel var större än vi initialt bedömde och här ser vi tydligt att vi tar marknadsandelar från konkurrerande aktörer i Sverige och utomlands, säger William Hansen.

Nils Lund
nils@ehandel.se