ANNONS

Amazon ska stoppa onda robotar med ny funktion

Amazon ska nu hjälpa kunderna i fajten mot robotar

“Kunderna ska inte behöva oroa sig”.

ANNONS

Pandemin medförde en rad positiva och negativa effekter på e-handeln. Samtidigt som logistiken försvårades så ökade försäljningen rejält inom många branscher. Inom elektronikbranschen så såg man en enorm efterfrågan på produkter som hade med hemmaunderhållning att göra, som exempelvis spelkonsoler och grafikkort till speldatorer.

En så pass hög efterfrågan att fenomenet “scalpers” blev allmänt känt. Det vill säga aktörer som automatiskt rensar nätbutiker på deras utbud av populära produkter, för att sedan sälja dem vidare för dubbla eller ibland tredubbla priset. Avancerade scalpers använder numera även robotar som helt enkelt automatiskt köper produkterna mycket snabbare än människor.

Betalvägg för att e-handla?

Scalpers har varit särskilt stort i USA och där har detaljhandlare försökt ta till olika knep för att lösa problemet. Stora aktörer som Best Buy har infört medlemskap för att ens kunna få köpa till exempel ett nytt grafikkort. Ett medlemskap som dock kostade 200 dollar om året och därmed mer sågs som en betalvägg för att få de exklusiva nöjet att köpa produkterna, vilket inte uppskattades av kunderna.

Nu har även Amazon svarat på problemet, lite sent kan tyckas då utbudet precis verkar öka och priserna sjunkit något. Men bättre sent än aldrig. E-handelsjätten har i alla fall infört ett system för att hantera produkter med hög efterfrågan och väldigt låg tillgång.

Inte helt oväntat så handlar det om en form av kösystem, eller en inbjudningsbaserad beställningsupplevelse. Kunden kan helt enkelt be om att få vara med genom att trycka på “Request invitation” på en populär produkt, som exempelvis ett nytt Playstation eller en Xbox.

"Ett mycket högre pris"

Enligt e-handlaren så ska funktionen se till att riktiga kunder får produkterna och inte robotar med scalpers bakom sig.

Vi jobbar hårt varje dag för att ge kunderna låga priser, stort utbud och snabb leverans. Detta inkluderar att utveckla en shoppingupplevelse där kunder kan köpa de varor de är intresserade av utan att behöva oroa sig för att dåliga aktörer köper och säljer dem till ett mycket högre pris, säger Llew Mason, vice vd för konsumentengagemang på Amazon, i ett uttalande till TechCrunch.

Den nya funktionen ska inte heller innebära något högre pris som i fallet Best Buy.

För kunderna är den nya funktionen bara en ny knapp och att populära produkter helt enkelt läggs bakom den och markeras som “available by invitation”. Men magin sker alltså i bakgrunden.

Algoritmer ska sortera

Robotarna kommer ju givetvis också ställa sig i kö för att köpa och det är där Amazon nu ska analysera och sortera ut riktiga kunder från scalpers. Man avslöjar bland annat att man kommer att titta på köphistorik och när kontot skapades, men gissningsvis en del annat hemligt också.

Om man är en äkta kund, i Amazons ögon, så får man sedan ett mejl med instruktioner hur man kan köpa varan. Dessa mejl ska skickas ut i takt med att lagret fylls på, med en tydlig deadline för att genomföra köpet som kund.

Den nya funktionen lanserades igår i USA och den första produkten att hamna bakom “invitation”-funktionen är inte oväntat PlayStation 5. Amazon meddelar samtidigt att planen är att rulla ut funktionen på fler populära produkter, med begränsad tillgång, och till fler länder.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se